تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - پوشه کار
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟







ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی دو تفاوت دارند:1) تفاوت ناشی از  فلسفه­ی رفتارگرایان و شناخت­گرایان 2) تفاوت در شیوه­ها وابزارهای ارزشیابی.

در ارزشیابی توصیفی، معلم با ابزارهای گوناگون سعی دربه تصویرکشاندن دقیقی از فرایند یادگیری و نتایج حاصل از تلاش­های فراگیردارد؛ و در این میان به دلیل اهمیّت ویژه­ی پوشه­ی کار قصد بر آن است تا چگونگی تشکیل و بررسی آن عرضه گردد.

تعریف ومراحل ایجاد پوشه کار:

یک مجموعه­ی هدفدار و منظّم از کار و فعالیّت فراگیر که نشان دهنده­ی تلاش، کوشش ، پیشرفت و رشد، دست­آوردها و  موفقیّت­های او می باشد (نک،هنکک،19 94، کمپ وتپروف،1998،به نقل از فراهانی،1383) .

آن چه از تعریف بر می­آید منظم بودن فرایند جمع­آوری نمونه کارهای دانش­آموزان است.برای این منظور لازم است در ابتدا آموزگار تصمیم بگیرد"پوشه کار به یک درس یا چند درس اختصاص دارد؟" و در ادامه مشخص کند"چه موادی در پوشه باید قرار گیرد؟" این دو پرسش قبل از شروع باید پاسخ داده شود. برای این­کار می­توان از تجربه­ی آموزگار، نظر کارشناسان ویا حتی در شرایطی از اولیا هم کمک گرفت.

در ابتدا از پوشه­ی کار برای درس­های هنر و ادبیات استفاده می­شد و در ادامه دامنه­ی کاربرد آن به درس علوم و ریاضی نیز راه پیدا کرد.

البته تصمیم برای تمام موارد فوق بستگی به انتظارات آموزشی یا همان اهداف درس دارد در واقع پوشه­ی کار مجموعه­ای زنده و در حال رشد و پویا از عملکرد فراگیران است که هر چیزی برای درج در آن با دقّت انتخاب می­شود پس مجموعه­ی شلوغ و در هم از فعّالیّت فرد نیست. در واقع فعالیتی تعاملی بین فراگیر و معلّم است تا در مورد آن­چه که باید در پرونده گنجانده شود،ملاک انتخاب اجزا، معیار قضاوت در مورد عملکرد فراگیرو...تصمیم­گیری شود. به این ترتیب پوشه­ی کار آماده­ی ورود به مرحله­ی بعدی است سپس نوبت به جمع­آوری مواد برای ایجاد و تکمیل پوشه­ی کار می­رسد، این مرحله نیازمند زمان است.پس تکمیل آن با حوصله و درایت همراه خواهد بود.البته آموزگاران کاردان برای هر انتخاب دلیلی دارند و برای آن­ها بازخورد کتبی(شامل نقاط ضعف و قوّت کار همراه با رهنمودهایی برای عبور از وضعیت موجود و رسیدن به وضع مطلوب) ارائه می­نمایند.بهتر است حجم مواد داخل پوشه­ی کار زیاد نشود و تنها مناسب­ترین اثر را که با اهداف ارزشیابی سازگار است؛ انتخاب گردد، وحتماً از نظر دانش­آموز برای تنظیم و مدیریت پوشه­ی کاراستفاده گردد؛ و هر از چندگاه پوشه­ی کار را به رؤیت والدین رسانده و دیدگاه آنان درباره­ی فرزندشان جمع آوری گردد.درآخرین مرحله، آموزگار فهرست انتظارات آموزشی که پوشه­ی کار را برای آن اهداف تهیّه نموده را مقابل خود قرار داده وبا توجّه به آن­چه در اختیار دارد تصمیم­گیری می­کند.(درحد انتظار و یا ...)  اصل پوشه کار ازآنِ دانش آموز است و به او پس داده می­شود اما بازخوردهای آموزگار بهتر است درپرونده ای به آموزگار سال بعد تحویل داده شود.

چه مواردی باید در پوشه­ی کار نگهداری شود؟

    تمرین­ها و تکالیف:برای دانش­آموزانی که در فرایند یاددهی یادگیری دچار اختلال هستند با تمرینات و تکالیف هدفمند بر اساس انواع تکالیف تمرینی،آمادگی امتدادی،خلاقیتی و... در نظر گرفته شود.    گزارش­ها: می­تواند بر اساس موارد درسی مختلف باشد.مانند تهیه­ی گزارش از برنامه­ی صبحگاهی،تهیه­ی ابزار آموزشی،واقعه­ی تاریخی،مذهبی و ...

   آزمون­ها:شامل انواع آزمون عملکردی،مداد کاغذی،آزمون در خانه و...

      پروژه­ها: می­تواند کوتاه مدت باشد مانند تبدیل مایع به جامد و یا بلند مدت، مانند کاشتن دانه در دل خاک

      نقاشی­ها: می­تواند بر حسب اختلالات یادگیری مواد مختلف درسی باشد مثلاً علوم یا ریاضی و یا هدف آموزش نقاشی

    واقعه نگاری: می­تواند بیان خصوصیات آموزشی،جسمانی،عاطفی،اجتماعی باشد.اگر از خصوصیات اخلاقی باشد در پوشه­ی کار معلم و با یادداشت­های ضروری او نگهداری می­شود.

    چک لیست:چک لیست می­تواند از فرایند آموزشی و یا مراحل یاددهی یادگیری باشد و هم از رفتارهای اجتماعی که بر اساس آن کلیه­ی اهداف،مفاهیم،مهارت­ها و نگرش­ها در نظر گرفته می­شود.

    فرم­های مربوط به خودسنجی،همسال­سنجی،والدسنجی که در صورت نیاز وصلاح­دید معلم به صورت هفتگی،15 روز و یا هر ماه در نظر گرفته می­شود و برای دانش­آموزان مختلف تعداد و یا زمان مختلف نیاز دارد.

نمره گذاری کارپوشه:

در تحلیل پوشه کار می توان از روش های فهرست وارسی یا مقیاس درجه بندی استفاده کرد.

نمونه ی فرم بررسی پوشه کار علوم (البته هر چه مقیاس ها بیشتر باشند بررسی دقیق تری اتفاق خواهد افتاد و معیارها نیز قـابل افـزایش است. )                         

 

معیارموردبررسی

3

2

1

1

آزمایشات به درستی انجام شد.

 

 

 

2

در انجام آزمایشات خلاقیت دیده شد.

 

 

 

3

مراحل جمع آوری اطلاعات به درستی انجام شده است

 

 

 

4

مواردی برای گسترش مطالب یاد گرفته ارائه شده است.(آزمایش با مواد دیگر)

 

 

 

5

در کلاس توجه کامل داشته و یادداشت های دقیقی برداشت کرده است.

 

 

 

درجدول زیر نمونه کارهای قابل درج در پوشه کار (اگن و کاوچاک،2001به نقل از دکترسیف ،250)است.

ریاضی

تکالیف خانه، امتـحانـات هفتگی و                                  فصلی و پروژه هایی که در مدت زمان مشخص انجام گرفته اند

علوم

گزارش­های آزمایشگاهی،پروژه ها،یادداشت کلاسی، امتحانات هفتگی و فصلی

نوشتن

نسخه های مراحل مختلف تولید انشاهای بیانی ،توصیفی، و ترغیبی

هنر

پروژه­های انجام شده در طول سال که رشد یادگیرنده در زمینه­های گوناگون را نشان دهد.

 منابع و مآخذ:

1)سیف،علی اکبر(1389)اندازه گیری،سنجش و   ارزشیابی آموزشی،ویرایش پنجم، نشر دوران

2 سیف،علی اکبر(1389)،روان شناسی پرورشی نوین،ویرایش ششم، نشر دوران

3)فراهانی،مهدی(1383)مقدمه ای برارزشیابی کیفی،منادی تربیت

نوشته شده توسط کارشناس تکنولوژى و گروه آموزشی عمومی 





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است