تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - چندین روش نوین املا برای تنوع کلاس های آموزشی
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





چندین روش نوین املا برای تنوع کلاس های آموزشی

املای آینه ای:
کلمات را بر عکس می نویسیم و بچه ها باید با آینه درست آن را بنویسند.

املای آبکی: استفاده از آب و حیاط مدرسه یعنی یک گروه با آب پاش روی زمین کلمات را می نویسند و گروه دیگر تصحیح می نما یند.

قطار دوستان:
روی زمین با گچ سفید یا رنگی چند کلمه بنویسند و دانش آموزان را به گروه های 2یا 3نفره تقسیم کنید و بخواهید که روی کلمات راه بروند و آن را صدا کشی کنند .بدین تر تیب مهارت دیدن و شنیدن آنها تقویت می شود.

املای دوختنی:
در این املا به جای استفاده از کاغذ از پارچه استفاده کنند و با نخ های رنگی بنویسند البته برای پایه های بالا تر کاربرد دارد که بتوانند با نخ و سوزن کار کنند.

املای انگشتی:شاگرد پشت سری کلمات را روی پشت فرد جلویی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتوانند لغات را بفهمند و بنویسند.

املای پای تخته به صورت 2نفری:دونفرراپای تخته می آوریم وقتی به یک نفراملا می گوییم دیگری مراقب است تا اگر اشتباهی صورت پذیرفت آن رااصلاح کند.

املای روزنامه ای:
روزنامه رابا خود به کلاس بیاورندو لغات راببرند وازلغات بریده شده یک بند املا برایمان درست کنندوبرروی ورقه بچسبانند.

پرکردن جاهای خالی با کلمات داده شده:
متنی را برای بچه ها تهیه می کنیم سپس از آنها می خواهیم که با کلمات داده شده جاهای خالی را پرکنند.سپس از آنها می خواهیم که یک بار متن را با دقت بخوانند و در پایان هرچه در ذهن دارند به خودشان املا بگویند یعنی روی یک کاغذ بنویسند سپس معلم یا والدین متن را تصحیح کنند

بازی اضافه کن

مرحله ی اول: چند دانش آموز را کنار هم بنشانید و از آن ها بخواهید این بازی را ترتیب دهند. نفر اول یک کلمه بگوید. نفر دوم همان کلمه را تکرار و کلمه ی مناسب دیگری را به آن اضافه کند. نفر سوم دو کلمه قبلی را تکرار و کلمه ی مناسب دیگری را به آن اضافه کند و به همین ترتیب پیش روند.

مرحله ی دوم: همان بازی بالا را انجام دهند امّا این بار به جای استفاده از یک کلمه، دانش آموزان از یک جمله استفاده کنند.

 .املای زنبوری (املا- انشا)

در این روش دانش آموزان به گروه های ناهمگن تقسیم می شوند. تعداد گروه ها هم بسته به تعداد پاراگراف های دیکته دارد. به طور مثال برای یک املای 6 بندی، دانش آموزان را به 6 گروه تقسیم می کند. همان طور که زنبورها با کمک هم، محصولی خوشمزه چون عسل را تولید می کنند، در این روش بچه ها با کمک و هم فکری هم یک دیکته می نویسند. ابتدا موضوع اصلی داده می شود. به طور مثال موضوع «تختی» برای درس جهان پهلوان تختی انتخاب می گردد. موضوعات فرعی : معرفی شخصیت تختی، ورزش و مدالها او، داستان معروف او در المپیک و ... در زمان معین بچه ها با توجه به متن و کلمات و جملاتی که از خودشان به آن می افزایند، یک بند درباره ی موضوعشان می نویسند. سپس دانش آموزان با راهنمایی معلم ترتیت گفتن املا را مشخص می کنند و هر گروه متن خود را به همه ی دانش آموزان املا می گوید. به این ترتیب همه ی گروه ها با هم یک دیکته ساخته اند.

. املا ی پستچی

در ابتدا جمله یا کلمه‌هایی را روی کارت‌های مقوایی بنویسید. سپس آن‌ها را در کیسه‌ای بگذارید و کیسه را به گردن یکی از اعضای هر گروه بیاویزید و آن شخص را پستچی معرفی کنید. کیسه را به تعداد گروه‌ها تهیّه کنید و این کار را برای همه‌ی گروه‌ها انجام دهید. از دیگر افراد گروه بخواهید که یک کارت از کیسه بردارند. اگر روی آن جمله نوشته شده باشد، آن را بخواند و بقیه‌ی اعضای گروه بنویسند و اگر روی کارت، کلمه نوشته شده بود، با آن جمله‌ای بسازد و برای بقیه بخواند تا بنویسند. به همین ترتیب، بقیه‌ی اعضا نیز این کار را تکرار کنند.

 

- املا ذهنی :دانش آموز متنی را می خواند و سپس آن را با استفاده از قوه ی حافظه می نویسد.         

-املا با استفاده از طراحی جدول و حل آن:دانش آموز یا معلم باید  با توجه به  متن کتاب درسی ،سوالاتی

طراحی نماید که جواب آنها یک کلمه باشد و سپس کلمات را در جدول قرار می دهد. 

-املا با توجه به تکنیک بارش مغزی :در این نوع املا معلم از دانش آموزان می خواهد که با استفـــاده از

تکنیـــک بارش مغزی  با یک کلمه  ده جمله ی متفاوت بسازند.

- املای گروهی 1:در هر گروه 3 نفره ،1 نفر املا بگوید ، 1نفر بنویسد و 1 نفر نظارت کند.

 املای گروهی2:درهر دو نیمکت پشت سر هم ،هر دانش آموز به صورت آهسته در گوش نفر روبرویی املا

بگوید و بعد جایشان را عوض کنند.

- املای جدولی:معلم  از دانش آموزان بخواهد با استفاده از  کتاب بنویسیم،کلماتی را که مثلاً دارای

ع،غ،ص،ض و ...باشند را پیدا کنند و در جدول زیر حروف مربوطه بنویسند.

 - املای  سفره ای:با استفاده از 1 متر نایلون ضخیم و پهن کردن روی میزها با ماژیک املا را با مشورت هم

بنویسند.

- املای آموزشی جهت پرورش دقت:معلم ابتدا 3 کلمه را روی تابلو می نویسد، 15 ثانیه نگاه کنند، سپس

روی کلمات را بپوشاند ،بعد دانش آموزان کلمات را به یاد آورند و بنویسند.

-هر گروه یك متن املاء با كمك تمام اعضای گروه خود می نویسد و معلم املای همه گروهها را جمع آوری

كرده و می خواند سپس یا بهترین دیكته به كل كلاس گفته می شود و یا از هر گروه یك پاراگراف انتخاب كرده

و دیكته تلفیقی تهیه كرده و به كل كلاس، دیكته می گوییم. در این صورت متن دیكته را بچه ها انتخاب كرده اند.

- در مواقعی كه شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می توان دانش آموز ضعیف را كنار

دانش اموزی قوی نشاند تا بعضی از لغات را كه برایش مشكل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش آموز

ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می سپارد و هم با افت نمره به طور مكرر مواجه نمی شود. البته این

روش نباید به طور تكراری و همیشگی باشد.

- در هنگام تصحیح كردن املا، معلم صحیح لغات را نمی نویسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از

كتاب پیدا می كنند و بعد معلم به آن املا نمره می دهد. یعنی، ابتدا دور كلمات اشتباه خط كشیده می شود و

صحیح آن را بچه ها می نویسند و معلم به صحیح نوشتن آنها نمره می دهد.

-روش دیگر این است كه معلم بهتر است متن دیكته را قبل از املا برای بچه ها بخواند، ولی بچه ها چیزی

ننویسند و تنها گوش دهند.

- در روش دیگر به بچه ها گفته می شود كه روزنامه با خود به كلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده

شده یك بند املا برای معلم درست كنند و بروی ورقه بچسبانند. این روش را می توان به صورت گروهی نیز

انجام داد.

-می توان متن املایی را به صورت پلی كپی بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص به دانش

آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند یا تشدید قرار دهند و یا لغات ناقص را كامل كنند.

-روش دیگر املا می تواند به صورت تصویری باشد. یعنی، شكل را به دانش آموزان بدهیم تا آنان املای

صحیح آن را بنویسند. (در پایه اول و دوم)

- املای تقویت حافظه: بدین صورت كه معلم متنی را روی تخته می نویسد و سپس متن را برای دانش آموزان

می خواند و سپس روی نوشته هایش روی تخته پرده می كشد و بچه ها باید هر آنچه از متن فهمیده اند

بنویسند. سپس معلم پرده را از تخته بر می دارد و بچه ها متن خود را با متن تخته مقایسه می كنند و به خود

امتیاز می دهند.

- دانش آموزان می توانند به والدین خود دیكته بگویند و والدین در املای خود چند كلمه را اشتباه بنویسند

تا بچه ها آنها را تصحیح كنند و به پدر و مادر خود نمره دهند.18-یكی دیگر از روش ها برای تصحیح املا این است

كه میتوان املا را به بچه ها داد تا تصحیح كنند، ولی در نهایت نمره نهایی را معلم بدهد یا دانش آموزان تصحیح

كننده با مداد كنار دفتر فرد، نمره بگذارند و بعد معلم نمره خود را با نمره ای كه دانش آموزان داده مقایسه كند.

-دانش آموزان املا را در هوا بنویسند و معلم در هوا تصحیح كنیم، نه با قلم بر روی كاغذ.               

معلم می توان املا را بر روی چندین كارت بنویسد و این كارت ها را بین گروهها تقسیم كند تا تمام گروهها

كارتها را ببینند و سپس كارتها را جمع كرده و از روی آنها دیكته بگوید






نوع مطلب :
برچسب ها : چندین روش نوین املا برای تنوع کلاس های آموزشی،
لینک های مرتبط : دبستان دخترانه بهاران باعملک،
معاون آموزشی کیانی
جمعه 23 اسفند 1392
جمعه 25 فروردین 1396 12:29 ق.ظ
This post is priceless. How can I find out more?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است