تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

  پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی
« آشنائی با سنگهای رسوبی »

بچه‎ها امروز قرار است چند فعالیت انجام بدهیم این فعالیتها در گروه انجام می‎شود. برای فعالیت امروز گروه چهار نفری گروه مناسبی است.
امروز می‎خواهیم درباره سنگها صحبت كنیم. ورقه‎هایی در اختیارتان قرار می‎دهیم و دوست دارم آنچه در مورد سنگها می‎دانید بنویسید و جدولی مانند این جدول بكشید.

آنچه در مورد سنگها می دانید

 



  بچه‎ها: حتماً شما در كلاس اول در مورد سنگها خوانده‎اید. اطلاعاتی كه مربوط می‎شود به سنگها، آنها را بنویسید. هر كس بطور جداگانه بنویسید. مثل جدول من بكشید در برگه‎هایتان. ستونی را در سمت راست بكشید.





















  مفسر

دانش‎آموزانی كه در این فعالیت شركت كردند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند. حالا هر گروه برگهای خود را در اختیار گروه قرار بدهند تا لیست كاملی از آنها را تهیه نمایند. تا مطلب تكراری نباشد.  

 

  دانش‎آموز:

آنچه در مورد سنگها می‎دانم:

1ـ بعضی از سنگها رگه‎رگه هستند
2ـ بعضی از سنگها نرم هستند
3ـ بعضی از سنگها بزرگ هستند
4ـ بعضی از سنگها دو رنگ هستند
5ـ بعضی از سنگها ریز هستند
6ـ بعضی از سنگها كوچك هستند.  

 

  معلم: تكراری‎ها را نگوئید.

گروه بعدی:

1. می‎دانیم سنگها مختلف هستند. بعضی نرم، بعضی زبر، بعضی دو رنگ هستند.  

 

  گروه دیگر:

آنچه درباره سنگها می‎‎دانیم بعضی از سنگها گوناگون هستند، بعضی نرم، رنگارنگ، سخت و بعضی مواد تشكیل دهنده آنها مختلف است.
معلم: این اطلاعاتی بود كه از قبل در مورد سنگ داشتید و در كتابها خوانده‎اید. معلم: دوست دارید چه مطالب دیگر غیر از اینها در مورد سنگ بدانید، هر سئوالی كه دارید بنویسید.
كارتان را در گروه انجام دهید.
جدولی به این شكل تهیه می‎كنیم، سئوالهای خود را در ستون 2 بنویسید.

آنچه در مورد سنگها می دانید

آنچه در مورد سنگها می خواهیم بدانیم

 

 

 

  حالا یك گروه كه آمادگی بیشتر دارد می‎تواند گزارش دهد.

دانش‎آموز:
گروه اول:

1. سنگها چگونه درست می‎شوند؟
2. چرا سنگها با هم تفاوت دارند؟
3. سنگها در كجا یافت می‎شوند و مواد تشكیل دهنده آنها چیست؟  

 

  گروه بعدی:

1. چرا بعضی سنگها رگه‎رگه هستند؟
2. چرا بعضی نرم و بعضی سفت و سخت هستند؟
3. چرا بعضی سنگها دو رنگ هستند؟
4ـ سنگها در كجا بوجود می‎آیند؟  

 

  گروه دیگر:

1. سنگها در كجا تشكیل می‎شوند؟
2. مواد تشكیل دهنده سنگها چه چیزهایی می‎باشند؟
 

 

  معلم: از صحبتهای شما متوجه شدم كه همه شما می‎دانید سنگها گوناگون هستند و این گوناگونی علت دارد چرا سنگها با هم فرق دارند؟
ما می‎خواهیم بدانیم چرا این سنگها با هم فرق دارند و چرا گوناگونند؟

دانش‎آموز:

1. چون مواد تشكیل دهنده آنها با هم فرق دارند.
2. جاهائیكه این سنگها تشكیل شده‎اند با هم فرق دارند.
3ـ مواد تشكیل دهنده فرق دارد.  

 

  معلم: به اندازه كافی فكر نكرده‎اید. من به هر گروهی یك تكه سنگ میدهم با دقت به سنگها نگاه كنید. چه چیزی می‎بینید و دوست دارید چه چیزی در مورد این سنگ بدانید.
سئوالهایی كه در گروه برای شما مطرح بود برای من هم مطرح است. من هم مثل شما می‎خواهم بدانم چرا سنگها لایه لایه هستند؟ آیا به سماور خانه‎تان نگاه كرده‎اید؟
چیزهائیكه به سماور و كتری می‎چسبد چیست؟ آیا مادرتان همراه آب چیزهای دیگری به آن اضافه می‎كند؟چه طوری به سماور و كتری این مواد می‎چسبد؟ آیا همان موقع كه سماور خریداری می‎شود این مواد به آن چسبیده است؟ شما حدس می‎زنید چیزهایی داخل آب وجود دارد ؟ آیا شما سماوری را كه نو خریداری می‎كنید به این شكل است؟ ( بچه‎ها)
حالا دوست دارید حدسی كه زدید آزمایش كنید؟ صفحه 64 كتاب را باز كنید و بخوانید فكر می‎كنید برای آزمایش چه چیزهایی لازم است ؟ لطفاً وسایل لازم را بردارید .
معلم : توصیه می‎كنم بعداز پایان كار دستانمان را با آب و صابون بشوریم .
معلم : درحین انجام آزمایش هر چه مشاهده می‎كنید بنویسید .
معلم : كدا م گروه آماده است كه بخواند.

دانش‎آموز گروه اول : وقتی خاك را در آب ریختیم، هم می‎زنیم ،‌رنگ آب كدر می‎شود. وقتی شیشه آب را كنار بگذاریم و یك ذره‎بین را روی شیشه قرار دهیم می‎بینیم كه ذرات كوچك در آب ته نشین می‎شود .
دانش‎آموز گروه دوم : اول سنگهای ریز و بعد ماسه بر روی هم قرار می‎گیرند.
دانش‎آموز گروه سوم : ابتدا سنگهای بزرگ ته نشین می‎شوند. وقتی خاك را در شیشه ریختیم آب تیره و كدر می‎شود و وقتی شیشه را آرام در كناری بگذاریم ته نشین می‎شوند.  

معلم : پس شما حدس زدید بعد از چند دقیقه كه آب را كنار گذاشتیم ذرات موجود در آن ته نشین می‎شود. چه نتیجه‎ای می‎گیرید ؟ آیا می‎توانیم بگوییم كه سنگها این جوری تشكیل می‎شوند
معلم : همراه آب یك موادی بود. همان موادی كه به كناره سماور می‎چسبد. آن مواد در آب رودخانه‎ها هم وجود دارد. رودخانه این آب را به دریا می‎برد، اول سنگهای درشت ته نشین می‎شود و بعد ذرات ریز دیگر. حالا فهمیدید كه چرا سنگها لایه لایه هستند؟
به لایه پایینی آزمایش خود نگاه كنید، دانه‎های ریزته قرار گرفته‎اند و بعد روی آن دانه‎های درشتر قرار گرفته است. من فكر می‎كردم اول دانه‎های درشت ته نشین می‎شود؟
چرا دانه‎های ریز ته آب قرار گرفته‎اند؟ امروز به تمام سؤالات شما، نمی‎توانیم پاسخ بدهیم. باید صبر كنیم فصل سنگها تمام شود. سپس اگر سؤالهایمان بی‎جواب ماند، آنوقت صحبت می‎كنیم .
معلم : دقت كنید موادی كه در آب بود لایه به لایه سنگها برای خودش جای باز می‎كند. دریاها و دریاچه‎ها به این شكل هستند. آبها یك موادی را با خودشان می‎برند، طی سالیان دراز می‎ماند و در آنجا سفت و سخت می‎شوند. دانشمندان به این سنگهای رسوبی می‎گویند.
نام دیگر سنگهای رسوبی، سنگهای لایه لایه است.
دانش‎آموز : آنچه دریاچه‎ها و دریاها باخود می‎برند همین مواد موجود در آب است. كه ما در این آب مشاهده می‎كنیم .
معلم : آیا سنگ از اول به همین شكل بوده است؟ چرا اینقدر منظم و لایه لایه است.
رودخانه این سنگها را با خود به دریا برده، غلت خورده و سائیده شده و ذرات كوچك آن ته دریا انباشته شده . بعد از مدت زیادی این سنگ تشكیل می‎شود. خیل خوب بود. من فكر می‎كنم امرز خیلی چیزها یاد گرفتم. به خیلی از سؤالها بدون جواب مانده است.
برای جلسه آینده در مورد این مساله فکر کنید: آیا فكر می‎كنید همه سنگها به این شكل درست می‎شوند؟ درباره آن بنویسید و مطلب جمع‎آوری كنید. و نمونه‎هایی از سنگها را برای مطالعه و بررسی به كلاس بیاورید.
معلم : در ضمن یك هفته وقت دارید در مورد سنگها تحقیق كنید و در این مورد می‎توانید از من، والدین خودتان و یا حتی كتاب استفاده كیند. كتابهای مناسبی در كتابخانه وجود دارد كه می‎تواند به ما كمك كند.
معلم : یك پیشنهاد، ما هرجایی كه به سنگها می‎رسیم در درسمان ، سنگهای مختلفی كه به آن برخورد می‎كنید جمع‎آوری كنید تا نمایشگاهی در مدرسه یا كلاس تشكیل بدهیم . 

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

  پایه چهارم ابتدایی - ریاضی
« مساحت متوازی‎اضلاع »

امروزه می‎خواهیم چند فعالیت انجام بدهیم . گاهی اوقات اعضای گروه را شما خودتان انتخاب می‎‎كردید و گاهی اوقات من انتخاب می‎كردم ولی امروز می‎خواهیم بطور تصادفی اعضای گروه همان را انتخاب كنیم . لطف كنید همه عزیزان جلو بیایند.

 

  مفسر :

دانش‎آموزانی كه در این فعالیت شركت نمودند هیچگونه تمرین مقدماتی انجام ندادند.  

 

  معلم :

هركدام یك كارت انتخاب كنید. دستور كارتان را بعد از اینكه كارتتان را برداشتید به شما می‎گویم، كارتتان را بگیرید بالا، كارتهای همرنگ در یك گروه قرار بگیرند. دست هر یك از شما ، یك كارت است . با كنار هم قرار دادن این كارتها شكل چهارضلعی درست كنید كه اضلاع آن دو به دو باهم مساوی و موازی باشند.  

 

  گروه كارت صورتی : كارتتان را به بچه‎ها نشان بدهید. اضلاع آن با هم مساوی و موازی هستند .

 

معلم : شكلی كه درست كردید مستطیل بود یا متوازی‎الاضلاع به این شكل نگاه كنید باتوجه به این كارتها دو راه پیشنهاد كنید كه با كمك كارتهایتان بتوانید مساحت متوازی‎الاضلاع را بدست آورید.
حالا شما خط‎كش را بردارید، اضلاع شكل را اندازه بگیرید، یكبار شكل متوازی‎الاضلاع را و یك بار شكل مستطیل را .  

معلم: بگوئید چكار كردید؟ چگونه متوازی‎الاضلاع همان مستطیل است؟
دانش‎آموز: مساحت مثلث را بدست می‎آوریم ضربدر صد می‎كنیم سپس مساحت مستطیل را بدست می‎آوریم و در پایان آن دو را با هم جمع می‎كنیم كه در نهایت مساحت متوازی‎الاضلاع بدست می‎آید.
خوب بچه‎ها با خط كش و خودكاری كه در اختیار دارید مساحت متوازی‎الاضلاع و مستطیل را بدست آورید.
این مساحت را از دو راه بدست آورید.
معلم : فرصت تمام شد. كدام گروه آمادگی جواب دارد.
گروه كارت آبی،‌بیائید پای تخته و بصورت عملی نشان بدهید.
ابتدا مساحتها را جداجدا حساب می‎كنیم .
طول مستطیل 8 و عرض مستطیل 4 مساحت مستطیل برزگ بدست می‎آید.
 

 

  32 = 4×8
سپس ، مساحت مستطیل كوچك را بدست می‎آوریم. طول 5 و عرض 4 است.
20 = 4×5
مساحت مستطیل با مساحت متوازی‎الاضلاع برابر است. 52=20+32

گروه بعدی :
دو تا مثلث را كنار هم قراردادیم مربع بدست آمد.
52=4×13
این مستطیل را كنار هم قرار دادیم طول آن را 13 و عرض آن 4 است از ضرب این دو عدد مساحت را بدست آورده‎ایم . نتیجه گرفتیم كه اگر شكل ما مستطیل باشد مساحت آن 52 بدست می‎آید.
اگر شكل متوازی‎الاضلاع باشد باز مساحت 52 بدست می‎آید.  

 

  معلم : به كارتتان نگاه كنید و بگوئید ضلع بزرگ متوازی‎الاضلاع كدام مستطیل است و با ضلع بزرگ مستطیل كدام ضلع متوازی‎الاضلاع است .

 

دانش‎‎آموز: ضلع بزرگ متوازی‎الاضلاع ، طول مستطیل می‎شود.
معلم : خوب فكر كنید و بگوئید ضلع بزرگ مستطیل كدام ضلغ متوازی‎الاضلاع است. روی شكل توضیح دهید.
دانش‎آموز : ضلع بزرگ مستطیل ، قاعده متوازی‎الاضلاع است. معلم ضلع كوچك مستطیل ، كدام ضلع متوازی‎الاضلاع است ؟
دانش‎آموز : ارتفاع (طول)
معلم : باتوجه به بخشهای گذشته،‌ بگوئید مساحت متوازی‎الاضلاع به چه صورتی به دست می‎آید .
معلم : یكی از گروهها بیاید پای تخته ، در یك جمله بگویئد مساحت متوازی‎الاضلاع چگونه به دست می‎آید .
داش‎آموز : ما گفتیم كه عرض مستطیل، ارتفاع متوازی‎الاضلاع است و طول مستطیل هم قاعده متوازی‎الاضلاع است .
مساحت متوازی‎الاضلاع= ارتفاع × قاعده  

 

  معلم: بچه‎ها آیا می‎توان این فرمول را به شكل دیگری نوشت؟

بچه‎ها: مساحت متوازی‎الاضلاع = (ارتفاع ) ضلع كوچك × ضلع بزرگ (قاعده)
معلم : بچه‎ها فكر می‎كنید این جمله‎ای كه نوشتید در همه متوازی‎الاضلاعها صادق است . یعنی همه متوازی‎الاضلاع از نظر مساحت با هم یكسانند؟
دانش‎آموزان : باید امتحان كنیم .
معلم : من شكلهایی تهیه كرده‎ام كه عدد آن بر روی آنها نوشته شده است.
دانش‎آموز : نتیجه می‎گیریم كه در تمام موارد قاعده × ارتفاع است .
معلم : پس یاد گرفتیم كه تمامی متوازی‎الاضلاعها به این قاعده كه دوست شما گفت بدست می‎آید . یعنی :
مساحت متوازی‎الاضلاع = قاعده × ارتفاع  

 

  معلم: ما اول فكر كردیم ، بعد حدس زدیم ، حدسهایمان را امتحان كردیم ، فرضیه ساختیم ،‌مشاهده كردیم اندازه گیری و ضرب و جمع كردیم ،‌عملیات ریاضی انجام دادیم و در نهایت به قانون كلی رسیدیم .
برای اینكه فراموش نشود كاری را كه انجام داده‎ایم . تمرینات متوازی‎الاضلاع را كار كنید.

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

 

  پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی
« گیاهان،‌ موجودات پر ارزش »

امروز می‎خواهیم با همدیگر چند فعالیت انجام بدهیم . چون این كار گروهی است و در گروه انجام می‎شود. سپس به ترتیب هر كدام از شما یك كارت بر‎می‎دارین تا گروهتان را معلوم كنید. توضیحات اضافی را بعداً می‎گویم.

 

  مفسر :

دانش‎آموزانی كه در این فعالیت شركت نمودند هیچ‎گونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند.
معلم : دست هر یك از شما یك كارت است. این كارتها به نوعی با هم ارتباط دارند. بگردید و ارتباط آنها را با كارت دوستانتان پیدا كنید و گروهتان را تشكیل بدهید.
معلم : اجازه بدهید اسم گروهها رااز گلها انتخاب كینم . چون راجع به گلها صحبت می‎كنیم  

 

  گروه نیلوفر :

كارتها كه دست ما بود. انواع ریشه‏ها بود. یعنی از ریشه‎ها افشان،‌ بعضی دیگر راست و بعضی دیگر ریشه تربچه‎ای دارند. به همین دلیل در یك گروه قرار گرفته‎اند.
ما نتیجه می‎گیریم كه ریشه‎های مختلفی وجود دارد و ریشه‎ها انواع مختلفی دارند.
معلم : تربچه خود یك ریشه است.  

 

  گروه بعدی :

برگهای مختلفی وجوددارد. بعضی از برگها باریك، بعضی دیگر كلفت ، بعضی دیگر پائیزی هستند بعضی دیگر از برگها برای انواع گیاهان استفاده می‎شوند.  

 

  گروه بعدی :

انواع ساقه‎ها است. از مشاهده این ساقه نتیجه می‎گیریم كه ساقه‎ها مختلف هستند .
بعضی از ساقه‎ها نازك و بعضی دیگر كلفت هستند. بعضی از ساقه‎ها خطهایی روی آنها وجود دارد و بعضی‎ها كوتاه هستند .
معلم : باتوجه با اینكه گلها از لحاظ ریشه ، ساقه و برگها با هم تفاوت دارند، آیا می‎توان گفت كه موارد مصرف آنها با هم فرق می‎كند؟
دانش‎آموزان : بله گیاهان موارد استفاده گوناگون دارند.
معلم : صفحه 16 كتاب را باز كنید .عنوان درس را بخوانید.
معلم: می‎خواهم در این خصوص با هم بخث كنید.
معلم : حالا یك گروه بیاید و توضیح بدهد.  

 

  گروه نسترن :

منظره‎ای از زمین كشاورزی است و تعدادی از كشاورزان مشغول به كار هستند. خطوطی كه مشاهده می‎شود تقسیم‎بندی گیاهان و یك مقدار هم علف سبز و علف هرز است. معلم : از علف سبز چه استفاده‎ای می‎‎شود.
دانش‎آمور : علف را به حیوانات می‎دهند.
معلم : چه كارهایی روی این زمین انجام شده است كه به این شكل درآمده است . یاداشت كنید.
معلم : فرصت تمام است.  

 

  گروه نیلوفر : شخم زدن
گروه نسترن : مبارزه با آفات
گروه مریم : از بین بردن علفهای هرز ، آبیاری كردن و كاشتن دانه .
معلم : گفتید كه كارهایی روی زمین انجام شده است . یك نفر بیاید و به ترتیب كارهایی كه انجام شده را بنویسید.
1ـ شخم زدن
2ـ كاشتن
3ـ آبیاری
4ـ ازبین بردن علفهای هرز
5ـ مباره با آفات

معلم : آیا كشاورزان هر نوع گیاهی را می‎كارند.
دانش‎آموز 1: گیاهانی را می‎كارند كه مردم و حیوانات بتوانند استفاده كنند.
دانش‎آموز2: بعضی از گیاهانی كه مفید باشند . مثلا اینكه در صنایع چوب استفاده شوند یا استفاده دارویی داشته باشند .
دانش‎آموز3: گیاهانی كه برای ما ضرر نداشته باشد را می‎كارند ، مثلاً در صنعت رنگرزی كاربرد داشته باشند،
دانش‎آموز4: گیاهانی را كه در غذاها استفاده می‎شوند.
معلم : گلها هم یك نوع گیاهند و از آنها استفاده می‎كنیم .
دانش‎آموز : گیاهان گوناگونند. قبل از كاشتن دانه چه مراحلی را طی می‎كنند؟ از گیاهان چه استفاده‎های می‎شود؟
معلم : آیا دوست دارید در مورد كار كشاورزی و خواص گیاهان اطلاعات بیشتری داشت باشید؟
معلم : ‌بچه‎ها موضوعها را یادداشت كردم ، در گروه مشورت كنید و بحث كنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت كنید.  

 

  من موضوعات را روی تابلو می‎نویسم ، بعد در مورد آنها صحبت می‎كنیم .
1ـ شخم زدن
2ـ روش مبارزه با علفهای هرز
3ـ مبارزه با سایر آفتها
4ـ داروهای گیاهی
5ـ رنگهای گیاهی و روش تهیه آنها
6ـ چوب و كاربرد آن .

معلم : ‌بچه‎ها موضوعها را یادداشت كردم ، در گروه مشورت كنید و بحث كنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت كنید.
گزارش را تهیه كردید ، منابعی را كه استفاده كردید، از افرادی كه كمك گرفتید و كارهایی را كه انجام دادید برایمان یادداشت كنید .الان كه صحبت من تمام شد به كتابخانه مدرسه می‎رویم تا از منابع مربوط به آن استفاده كنیم .  

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

  پایه چهارم ابتدایی - انشاء
« ‌موضوع با انتخاب دانش‎آموز »

دانش‎آموزان عزیر امروز می‎خواهیم با كمك هم انشاء بنویسیم . ابتدا راجع به موضوعاتی كه شما پیشنهاد می‎كنید بحث می‎كنیم و در نهایت از نتیجه بحث یك موضوع را انتخاب كرده و انشاء را می‎نویسیم .
حالا هر كسی موضوعی را در گروه پیشنهاد كند.

 

  مفسر :

دانش آموزانی كه در این فعالیت شركت نمودند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند .
معلم : موضوعاتی كه به نظرتان می‎آید بگوئید تا من بنویسیم .
طبیعت ، مدرسه ، كتاب ، درس ، كلاس ، آسمان ، باران ، مهربان ، مادر
معلم : آیا تا به حال كلمه رای¬گیری را شنیده¬اید ؟ یعنی چه؟
معلم : چند نفر نظر خود را درباره یك موضوع بگویید .
حالا برای انتخاب موضوع می‎خواهیم رای‎گیری كنیم . با كمك همدیگر یك موضوع را انتخاب می‎كنیم .
معلم : چه كسی موضوع طبیعت را انتخاب كرد ؟ چرا طبیعت را انتخاب كردید ؟
داتش‎آموز : چون طبیعت زیباست . پس برای طبیعت دونفر رای دادند .
معلم : چه كسی موضوع مدرسه را انتخاب كرد ؟
دانش‎آموز : ما وقت خودمان را در مدرسه می‎گذرانیم و مدرسه را دوست داریم . پس هفت نفر موضوع مدرسه را انتخاب كردند .  

 

  1ـ مدرسه زندان كوچك ولی دشت بزرگ است .
2ـ مدرسه مكانی است كه در آنجا درس می‎خوانیم و خاطرات تلخ و شیرین را در آن تجربه می¬كنیم .
3ـ مدرسه جاندار ولی بیجان است . یعنی همه فكر می كنند جان ندارد ولی جان دارد . چون جان آن در احساس اوست .
4ـ مدرسه خانه دوم ما و جامعه كوچكی است .
5- مدرسه جای مقدسی است .

معلم : اگر بخواهیم مدرسه را به جایی تشبیه كنیم ،مانند چیست ؟
دانش‎آموز 1 : ظرف سالاد است .
دانش‎آموز 2 : دشت بزرگ است .
دانش‎آموز 3 :مانند باغ است .
دانش‎آموز 4 : مانند ظرف آش است .
دانش‎آموز 5 :مثل دریاست .

معلم : چند لحظه بعد از صحبتهای من چشمهایتان را ببندید و فكر كنید مدرسه جان‎دار و انسان است . احساس خود را از زبان مدرسه بنویسید . یعنی اگر بجای مدرسه بودید از بچه‎ها چه می‎خواستید .
معلم : فرصت تمام شد . جمله هایتان را بخوانید من یادداشت كنم .

دانش‎آموز 1 :دوست دارم بچه‎ها با آرامش برپیكرم قدم بزنند .
دانش‎آموز 2 :من مثل یك آلبوم ، حوادث و خاطرات بچه‎ها را در دل خود جای می‎دهم.
دانش‎آموز 3 : از دانش‎آموزان خوا هش میكنم كه درحیاط من آشغال نریزند و مرا كثیف نكنند .
دانش‎آموز 4 : دوست دارم همیشه بچه‎ها در من جشن بگیرند و شاد باشند .
دانش‎آموز 5 : اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آنها نگهداری می‎كنم.
دانش‎آموز 6 : بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎كنند ولی من آنان را دوست دارم.
دانش‎آموز 7 : دوست دارم بچه‎ها در من با آرامش بازی كنند .  

 

  معلم : بچه‎ها كافیست. جملات قشنگی گفتید . حالا در گروه بنشینید . از تمام جملاتی كه خودتان گفتید . انشاء بنویسید .

معلم : زمان تمام شد . هر چهار انشاء را در كنار هم بگذارید و از تركیب آنها یك انشاء بنویسید .
معلم : فرصت تمام شد . كدام گروه آمادگی دارد انشاء را بخواند .
دانش‎آموز : بنام خدا من جامعه دوم بچه‎ها هستم . بهترین ایام من مهر ماه است .
روزی كه شادی بچه‎ها را به جان خریدم . مدرسه جای مقدسی است . مدرسه مثل آلبومی است كه خاطرات را در خود نگه می‎دارد .
از بچه‎ها خواهش می‎كنم من را تمیز نگه دارند . من دوست دارم بچه‎ها در من جشن بگیرند .
معلم : بچه‎ها نظری ندارید .
دانش‎آموز : با اینكه خودمان انشاء نوشتیم ولی در برخی جملات ارتباطی وجود نداشت .
دانش‎آموز دیگر : سلام من مدرسه هستم . من خانه دوم بچه‎ها و جامعه كوچكی هستم . من بچه‎ها را دوست دارم . بچه‎ها در من خاطرات زیادی بوجود می‎آورند . بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎كنند ولی من دشت بسیار وسیع هستم دوست دارم بچه‎ها با آرامش در من قدم بزنند . اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آن نگهداری می‎كنم . خواهشی كه از بچه‎ها دارم این است كه من را كثیف نكنند .
دانش‎آموز دیگر: مدرسه خانه دوم بچه‎هاست. بچه‎ها در آن آسایش و آرامش دارند. مدرسه جایی است كه در آن بچه‎ها درس می‎خوانند و خاطرات تلخ و شیرین را در آن به جا می‎گذارند. اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من بیدار می‎مانم. مدرسه مانند كاسه است، نخود و لوبیای آن را بچه‎ها و نمك آن را بچه‎های با‎مزه تشكیل میدهند. معلم: نظرتان راجع به این انشاء چه بود؟
دانش‎آموز: این گروه كلمه بچه‎ها را زیاد به كار برده بود.
معلم: گفتید كه نخود و لوبیا مثل بچه‎های مدرسه‎اند، یعنی چه؟
چیزهای دیگری نیز داخل آش است. رشته‎های آن نیمكت، كاسه آن مثل كلاس و قاشق آن خانم معلم است.
معلم: یك نفر بیاید پای تخته و توضیح بدهد كه از اول چه كارهایی انجام دادیم. دانش‎آموز: بچه‎ها هر كلمه و جملاتی را كه به ذهنشان می‎آمد گفتند و در گروه آن را توصیف و تشبیه كردند. یكسری خود را جای مدرسه گذاشتند و مدرسه را با چیزهایی مختلف تشبیه كردند.
نتیجه آن انشاء ارشد كه بچه‎ها نوشتند.  

  معلم: شاید در این فرصت كوتاه مطالبی به ذهن شما رسید ولی به علت زمان كم نتوانستید بنویسید بعداً می‎توانید مطالب خود را كامل كنید.






نوع مطلب :
برچسب ها : آموزشی-چهارم-پنجم،
لینک های مرتبط : دبستان دخترانه بهاران باعملک،
معاون آموزشی کیانی
شنبه 24 اسفند 1392
جمعه 24 شهریور 1396 08:56 ب.ظ
Very quickly this website will be famous among all blogging and site-building people, due to it's nice posts
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:28 ب.ظ
It's awesome for me to have a web page, which is useful designed for my knowledge.
thanks admin
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:41 ب.ظ
Hello, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I'm attempting to find
things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است