تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - راهبردهای یادگیری و یادسپاری
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





از مشکلاتی که دانش آموزان و حتی دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مشکل به یاد سپاری مطالب است. با توجه به این که یادگیری و یادسپاری شخصیت را تکامل می بخشد، باعث موفقیت فرد در امتحانات می شود و با زحمت کمتر نتیجه ملوب تری را به دست می دهد بر آن شدم، امروز نکاتی را یادداشت کنم که امر یادگیری و یاد سپاری را تسهیل بخشد. 

1-      راهبرد اولیه، ساده و مستقیم؛ مثل نام بردن، اشاره کردن، لمس کردن و ...

2-      تکرار طوطی وار و بدون درک و فهم

3-      سازمان دهی و معنادار کردن مطالب (ارتباط دادن)

4-      خودآزمایی و امتحان کردن (برای دانش آموزان مضطرب و دانش آموزانی که از امتحان می ترسند، مناسب است.)

5-      برقراری پیوندهای بصری – کلامی

6-      نظارت بر درک و فهم ( درک مطلب )

7-      جنسیت و تفاوت بین دخترها و پسرها (دخترها مطالب حفظ کردنی را بهتر از پسران یاد می گیرند.)

در ادمه شرایط لازم برای مطالعه بهتر آورده شده است:

·               انگیزه (اساسی ترین شرط در یادگیری)

الف) درونی: علاقه به خواندن و مطالعه، داشتن اطلاعات عمومی و ...

ب) بیرونی: مورد تشویق قرار گرفتن، پیدا کردن شغل، گرفتن مدرک، آمادگی برای امتحان و ...

·               تمرکز حواس و دقت

موانع تمرکز حواس و دقت به دو دسته تقسیم می شوند، که در زیر ذکر شده است؛

الف) عوامل درونی: بیماری، افکار بد، عاشق بودن!، تخیل غیر ارادی و خیال پردازی که مهمترین عامل درونی در تمرکز حواس است و ...

ب) عوامل بیرونی: سر و صدا، آب و هوای نامساعد (گرمی و سردی بیش از حد)، شلوغی و ...

روش های ایجاد تمرکز حواس عبارتند از:

* درک مطلب (خواندن با فهم)          * علاقه و احساس نیاز          * جنبه کاربردی و نیاز داشتن          * رابطه بین درسی (ارتباط بین رشته ای)          * دید و فکر مثبت داشتن در رابطه با مطالعه

·               جای مطالعه (شرایط مکانی)

* مکان مطالعه باید ثابت باشد.

* میز مطالعه نباید براق باشد.

* نور اتاق نباید قرمز باشد.

* از نور چراغ مطالعه کمتر استفاده شود.

* در و دیوار اتاق مطالعه باید عاری از عکس و پوستر باشد.

* دمای اتاق بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد مناسب است.

* روی میز مطالعه خلوت باشد.

* مکان مطالعه نباید خیلی ساکت باشد، چون خیال انگیز است.

* بهتر است موقع خواندن مطالب نشسته باشیم.

·               زمان مطالعه

* هیچ زمانی برای مطالعه نامناسب نیست؛ مگر اینکه فرد خسته، بیمار یا شکم پر باشد.

* نمودارهای یادگیری:


·               فواید مطالعه

* افزایش اطلاعات عمومی

* حل مشکلات زندگی و مسائل تربیتی

* فعال و پویا شدن مغز

* پرورش استدلال، درک و فهم، حل مسئله و خلاقیت

* جلوگیری از الزایمر و بیماری های شایع مغزی

* بهینه شدن روابط اجتماعی و فردی (کلامی و غیر کلامی)

* شناخت و شکوفایی استعدادها (خود شناسی)

* خداشناسی و افزایش معنویت

* تعالی فرهنگ جامعه

* مهمترین فایده مطالعه: متفاوت شدن نگاه افراد

·               عوامل موثر بر مطالعه

* خانواده

* محیط و فضای زندگی

* وسایل ارتباط جمعی

* فرهنگ جامعه

* آخرین و مسلط ترین عامل: دولت (ایجاد تسهیلات برای تمام اقشار، معلمان پژوهش گرو اهمیت پژوهش، افزایش تعداد کتاب خانه های عمومی و کتاب فروشی ها، قرار دادن یارانه برای تمام مراحل خرید، فروش، چاپ و توزیع کتاب، افزایش فضا و مدت برقراری نمایشگاه های کتاب، سیستم آموزش و پرورش و ...)






نوع مطلب :
برچسب ها : راهبردهای یادگیری و یادسپاری،
لینک های مرتبط : دبستان دخترانه بهاران باعملک،
معاون آموزشی کیانی
چهارشنبه 6 فروردین 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است