تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - شیوه های نوین اداره ی کلاس
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





شیوه های نوین اداره ی کلاس

1.ایجاد ارتباط :

از رموز کلاس این است که معلم بتواند با کلام بجا و خوش ، با دانش آموزان پل عاطفی و ارتباطی به وجود آورد . ارتباط با دانش آموزان ، نیاز به ظرافت ، مهارت و بردباری دارد . به حرف های دانش اموزان خوب گوش بدهیم . بدانیم که بی توجهی و گوش ندادن به حرفهای دانش آموزان نشانه بی احترامی به آنان نیست . نیز بدانیم که سریع ترین راه برای این که دانش آموزی را به خشم آوریم ، این است که به حرف هایش گوش ندهیم .

2.توجه به کرامت و شخصیت دانش آموزان :

وقتی معلمی به راحتی دانش اموزان را تمسخر و تحقیر می کند ، در واقع عرصه را برای دانش آموزان دیگر باز می کند و آنان نیز به خود اجازه می دهند با نسبت دادن صفات زشت و اجتماعی ناپسند، هم کلاسی خود را مسخره کنند.

3. داشتن نفوذکلام :

وقار ، متانت ، قاطعیت ، جدیت و پرهیز از شوخی های سبک ، نفوذ کلام معلم را بالا می برد ؛ البته شوخی و لطیفه را ، باید به مقتضای مسائل آموزشی ، چاشنی آن کرد ؛ پس به کار بستن سخنان سست و هرزه ، از نفوذ کلام می کاهد و در اداره ی کلاس تأثیر نامطلوب برجای می گذارد.


 

4.صبوری و بردباری :

بردباری، عزت و وقار می آورد؛ پوشاننده ی عیب است . معلم صبور ، در کلاس ، بهتر بر مشکلات چیره می شود ؛ ولی معلم کم حوصله ، مشکلات بر او چیره می شود و او را از پای در می آورد .

به فرموده ی حضرت علی (ع) : انسان بردبار ، محبوب خداست.

5. محبت و مهربانی کردن :

در اداره ی کلاس ، می توان از اهرم مهر و محبت مدد جست . بزرگ ترین و نیرومند ترین افراد  را می توان با اهرم محبت ، آرام و نرم کرد.

6. بهره گیری از موعظه به جای نصیحت :

قرآن سراسر پر از موعظه است و با موعظه می توان بر قلب ها حاکم شد؛ مثلاً در موعظه به دانش آموز گفته می شود ، راست بگو ، زیرا در راستی آرامش است و در دروغ گویی دلهره و اضطراب.

7. کنترل احساسات و هیجانات و پرهیز از بحث و مجادله :

معلم موفق کسی است که در هنگام آموزش و تربیت ، هیجانات و احساسات خود را تحت کنترل درآورد ؛ در غیر این صورت ، از تسلط او بر اداره ی کلاس کاسته می شود.

8. پرهیز ار تنبیه بدنی :

با تنبیه بدنی ، دانش آموز از معلم متنفر می شود ، کمتر به حرفش گوش می دهد و کم کم اعتماد و اطمینان وی از معلم سلب می شود ؛ در نتیجه در نظم وانضباط کلاس خلل پدید می آید . تنبیه بدنی ، استعدادهای درونی کودک را می کشد و از وقار و متانت معلم می کاهد .

9. استفاده از اهرم تشویق :

دانش آموز و تمام انسان ها ، تشنه شناخته شدن و محبت هستند . باید نقاط قوت آنان را یافت و در موارد مقتضی ، آنان را تشویق و تحسین نمود.

10. استفاده از تربیت خاموش :

با نگاه ، می توان در شخصیت دانش آموزان نفوذ کرد . می توان با اسلحه ی نگاه صدا زد ، پیشنهاد داد، تکریم کرد ، آرامش داد و به پستی یا صفای روح دیگران پی برد و ناگفته ها و نادیده ها رادید.

11. تغافل و تأمل :

        معلم در برخی موارد می تواند به عمد از بعضی مسائل تغافل و تأمل او در کارهاست ؛ یعنی بهتر است معلم درباره ی هر کاری که می خواهد انجام دهد ، نخست اندیشه کند و عواقب آن را بسنجد .

12. بیان قصه :

        در دوره ی دبستان ، قصه گویی نقش بسیار مهمی در اداره ی کلاس دارد و دانش آموزان را سرگرم می کند؛ علاوه بر این که آن ها از این طریق ،اطلاعات و تجارب زیادی کسب می کنند.تخیل ، تفکر و تمرکز حواس آنان تقویت می شود ، با بسیاری از موضوعات مختلف اخلاقی و آموزنده آشنا می شوند و بیان تکلم و ذوق هنری آن ها تقویت می گردد ؛ زیرا می توانند شنیده های خود را بیان کنند.

13. انتخاب واژه ی مناسب :

        همیشه به جای واژه ی «چرا» از واژه ی «چگونه» استفاده کنیم . به جای این که بگوییم : « چرا این کار را کردی؟ » بگوییم :«چگونه شد که این کار را کردی ؟ » یا به جای واژه ی مشکل از واژه ی مسئله استفاده کنیم و به جای اینکه بگوییم «چرا این مشکل برایم پیش آمد؟» بگوییم : « ای خدای رحمان ، من چگونه می توانم این مسئله را حل کنم ؟» .

14. دادن روحیه و ایجاد باور :

        سعی کنیم دانش آموزان را از شکست نترسانیم و به آنان امید بدهیم و برایشان شکست را تجربه و معنا کنیم . دست دانش آموزان را بگیریم و با دو بال قدرتمند باور و روحیه ، آن ها را به پرواز درآوریم .

15. افزایش معلومات :

        هر روز بر دانسته ها و معلومات خود بیفزاییم و به یاد داشته باشیم که  سماور همیشه باید از آب پر باشد تا نسوزد  و بتوان از شیرآن آب برداشت.

16. محاسبه نفس :

        بهتر است هر شب قبل از خواب ، با خود خلوت کنیم و به محاسبه ی نفس بردازیم .

17. رعایت نظم :

        هم خود و هم دانش آموزان را به رعایت نظم عادت بدهیم و انضباط را ، داشتن یک کلاس منظم در طول ساعت درسی بدانیم که در آن یادگیری مفید و موثر جریان دارد .

18. توجه به خصوصیات فردی افراد :

        ویژگی های فردی تک تک دانش آموزان خود را بشناسیم تا بتوانیم برخوردی مناسب با هر کدام از آنان داشته باشیم .

19. آراستگی ظاهری :

        در کار معلمی ، توجه به آراستگی ظاهر بسیار مهم است و معلم همواره باید مرتب و تمیز باشد . حضرت علی(ع) ، چه زیبا می فرمایند : « جامه ی تمیز ، غم و غصه را از دل انسان می برد.»

20. اجرای نمایش عروسکی :

        اجرای نمایش عروسکی ، در اداره ی کلاس ، نقش بسیار زیادی دارد ؛ زیرا در این روش ، دانش آموزان به معلم نزدیک تر و صمیمی تر می شوند و در مجموع ، این روش نسبت به روش های دیگر رساتر و بلیغ تر است . وسیله ای است که می توان با  آن به درمان ناهنجاری ها ، معضلات  اخلاقی و رفتاری دانش آموزان پرداخت و قدرت بیان و قدرت خلاقیت و همکاری در گروه را تقویت کرد و در نتیجه اعتماد به نفس را در آنان بالا برد و بسیاری از مسائل تربیتی را به گونه ای غیر مستقیم حل و فصل نمود .

در این روش ، معلم می تواند تدریس کند و حتی به دانش آموزان بگوید که هر کدام در خانه یک عروسک درست کنند و به مدرسه بیاورند و با آن نمایش عروسکی اجرا کنند .

و در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد :

معلم می تواند با ارائه ی شیوه های جدید و با بیان حکایت ها ، قصه های اخلاقی و آموزنده  ، ارائه سرگرمی ها و مطالب طنز و شاد و با اجرای نمایش عروسکی ، دانش آموزان را جذب  کند و کلاس را اداره نماید؛ به طوری که حتی بعد از زنگ هم دانش آموزان تمایلی به رفتن نداشته باشند.

 و من الله توفیق





نوع مطلب :
برچسب ها : شیوه های نوین اداره ی کلاس،
لینک های مرتبط : دبستان دخترانه بهاران باعملک،
معاون آموزشی کیانی
یکشنبه 10 فروردین 1393
سه شنبه 15 فروردین 1396 03:50 ب.ظ
Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am going through problems with your
RSS. I don't understand the reason why I am unable
to join it. Is there anybody having similar RSS issues?

Anyone that knows the solution will you kindly respond?
Thanx!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است