تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - نظم وانضباط در مدارس
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟







می‌دانیم آنچه كه امروز حرف اول را در مدرسه می‌زند انضباط است، انضباط اخلاقی و رفتاری دانش‌آموزان می‌تواند روی آموزش اثرگذار باشد. بنابراین پرورش همراه آموزش مهم جلوه می‌كند.

دانش‌‌آموزان با انضباط می‌توانند مسئولیت‌های مهم مدرسه را به عهده بگیرند و در آینده نیز جامعه به خوبی پذیرای این افراد است.

حال مسئله این است كه اگر دانش‌آموز بی‌انضباط باشد چه كارهایی باید انجام دهیم؟

مسلماً چنین افرادی دارای مشكلاتی هستند كه این مشكلات می‌تواند از مدرسه و یا عمدتاً از بیرون مدرسه باشد، به هر حال كمك به چنین دانش‌آموزانی وظیفه معلمان است تا بتوانند دانش‌آموزانی سالم و بانشاط تحویل جامعه دهند.





هدف از بررسی نظم و انضباط‌

هدف از این موضوع، چگونگی ایجاد مدرسه‌ای شاد با دانش‌آموزان باانضباط و منظم كه انسانهای پرورش یافته در این مدرسه، در آینده انسانهایی به تعالی رسیده، تغییر رفتار داده و متفكر و متعهد خواهند بود كه فقط هدف آنها كسب نمره بالاتر نیست، بلكه هدف، آموزش و پرورش است.

نظم و انضباط حاكم بر مدرسه باعث می‌شود دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی به كارهای خود برسند. و این نظم و انضباط نه تنها داخل مدرسه، بلكه كارهای خارج از مدرسه را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود دانش‌آموزانی با ایمان، مشتاق به درس و مدرسه و در آینده توانمند روی كار بیایند.

اگر هر شخصی در هر مرحله زندگی كه هست نظم و انضباط داشته باشد موفقیت در انتظار اوست.

می‌دانیم كه اگر به ‌آموزش و پرورش به دید واقعی نگاه كنیم و به آن اهمیت بدهیم باعث پیشرفت جامعه می‌شود و شاید در كشورهای توسعه یافته، آموزش و پرورش آنها دلیل پیشرفت آنها بوده است. برنامه‌ریزی مناسب و جذاب بودن مدارس، بودن نظم و انضباط در مدارس، جهت دار بودن آموزش و پرورش، باعث به ثمر رسیدن اهداف از پیش تعیین شده جامعه می‌شود.

هدف از نظم و انضباط در آموزش و پرورش، تربیت افرادی است كه خود اتكاء و مستقل باشند، دلیل هر فرمان و دستوری را بدانند و چنین دیدی از انضباط، ظرفیت ذهنی افراد را افزایش می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا مفاهیم جهان اجتماعی و طبیعی را درك كند.



بیان مسئله‌

در این گزارش این سوال مطرح می‌شود: آیا انضباط حاكم بر مدرسه می‌تواند بر تحصیل موفق دانش‌آموزان اثر داشته باشد؟

و آیا معلمان مجرب ما می‌توانند با ارائه مطالب جذاب و هیجان‌انگیز خود، دانش‌آموزان جامعه فعلی را كه پر از آلودگی‌های صوتی، تصویری و... است از نظر انضباطی كنترل كنند و در كلاس درس مشكلی نداشته باشند؟

و هزاران سوال دیگر كه با یافتن جوابهای آن می‌توانیم در امر آموزش و پرورش موفق باشیم.

متأسفانه اگر نتوانیم مشكل دانش‌آموزان را در مدرسه برطرف كنیم این معضل بی‌‌انضباطی هم برای معلمان دردسرساز خواهد بود هم برای جامعه. زیرا بودن حتی یك دانش‌‌آموز بی‌انضباط در مدرسه نظم مدرسه و كلاس را بر هم می‌زند. انسان به عنوان یك موجود اجتماعی برای زندگی و ارتباط با دیگران ناچار است اطاعت از هنجارهای اجتماعی بین انسان‌ها را رعایت نماید. به عبارت دیگر رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد، یكی از راه‌های اجتماعی شدن و مورد قبول واقع شدن، رعایت مقرراتی است كه در اجتماع حكمفرماست. آموزش و پرورش و مدارس بعنوان یك سیستم اجتماعی و متشكل از افراد انسانی به منظور نیل به این هدف، باید فعالیت‌هایی را پیش‌بینی كند كه این مهارت اجتماعی را در دانش‌آموزان تقویت كرده و درونی سازد. امروزه نزد بسیاری از محققان برای افزایش و ایجاد نظم و انضباط روش‌های تربیتی غیرمستقیم و غیركلاسیك موردتأكید و تشویق قرار گرفته و اعتقاد بر این است كه برای آموزش نظم تنها نباید به آموزش كلاسی، مقررات مدرسه و خانواده اكتفا نمود، بلكه استفاده از مشاركت جوانان و نوجوانان را در فعالیت‌های گروهی و انتخابی باید مدنظر قرار داد، تا از این طریق علائق، قدرت سازندگی، ابتكار و خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش داد و دركی كامل و سنجیده از اجرای مشاركتی فعالیت‌ها بدست آورد و راهكارهای ارتقاء نظم و انضباط در سطح جامعه را بدست آورد.‌



رابطه نظم و انضباط با مدرسه سالم‌

آنچه كه برای ما اهمیت دارد رابطه نظم و انضباط با مدرسه سالم است آیا می‌توان بین این دو ارتباط تنگاتنگی برقرار كرد. آنچه كه علم ثابت كرده و مشاوران مرتب روی آن در مدارس تأكید دارند، برنامه‌ریزی است. حال آیا این برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان با انضباط برمی‌گردد یا نه؟

برای اینكه مدرسه‌ای بانشاط داشته‌باشیم موارد زیر را در مورد انضباط رعایت كنیم:

* مدیر و معاون و معلمان مدرسه در همه كارهای مدرسه الگوی دانش‌آموزان باشند تا دانش‌آموزان الگوگیری كنند و دنیای فردا از دریچه روشنایی به سوی دانش‌آموزان باز شود.

* اگر در مدرسه مسئولیت‌هایی به دانش‌آموزان سپرده شود و خود دانش‌آموزان مدرسه را با نظارت كادر مدرسه كنترل كنند. برای مثال شورای دانش‌آموزی مدرسه، معمولا بهترین دانش‌آموزان مدرسه را از نظر انضباطی تشكیل می‌دهند كه توسط آراء دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند و این دانش‌آموزان خیلی از كارهای اجرایی مدرسه را در كنار مدیر و معاون مدرسه انجام می‌دهند. باید سعی كنیم تمام دانش‌آموزان مدرسه را در كارها درگیر كنیم.

* بررسی مشكلات دانش‌آموزان و همراهی ایشان در لحظات سخت زندگی.

* هم صحبت شدن با دانش‌آموزان و خود را در كنار ایشان گذاشتن.

* آشنایی با والدین دانش‌آموزان كه در انضباط تأثیر بسزایی دارد.

در چنین مدرسه‌ای دانش‌آموزان از نظر پرورشی و تربیتی رشد خوبی خواهند كرد. چون نظم و انضباط همه كارهای مدرسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دانش‌آموزان وظیفه خود می‌دانند به موقع در صبحگاه، كلاس، نماز جماعت و... حاضر شوند یعنی از نظر دینی نیز دانش‌آموزان به تعالی می‌رسند این مدرسه، مدرسه‌ای بانشاط خواهد بود در این مدرسه اولویت اول با تربیت است سپس آموزش.

در مدرسه سالم و شاد كه بر پایه‌ انضباط است دانش‌آموزان خلاق و نوآور رشد می‌كنند و تفكر این دانش‌آموزان به طور كیفی است. به طوری كه همیشه خدا را ناظر بر اعمال خود می‌دانند. دانش‌آموزان باانضباط، وقتی پا به اجتماع می‌گذارند، سریعا خود را با اجتماع هماهنگ می‌كنند و به دنبال اهداف از پیش تعیین شده خود می‌روند. در این مدرسه كه نظم و انضباط حاكم است جریان‌ یاددهی - یادگیری هر روز بهبود می‌یابد و تعلیم و تربیت هیجانی و شوق‌انگیز می‌شود و مدرسه به سوی مدرسه‌ سالم سوق داده می‌شود.



‌نظم و انضباط در خلقت‌

نظم و انضباط نه تنها در مدرسه، باعث مدرسه‌ای شاد و توانا می‌شود بلكه این نظم در آفرینش هم بسیار مهم است. مثلاً نظمی كه خداوند در كرات آسمانی، گردش روز و شب و... قرار داده كه حكایت از بزرگی و عظمت خداوند باری تعالی است. خداوند در هر چیز تجلی یافته است و همه چیز از روی حساب و كتاب آفریده شده است. و همه چیز معلول تدبیر خداوند حكیم، مدیر و توانا است. وقتی خداوند در دستگاه پهناور خلقت خود نظم قرار دارد بنابراین انسانها هم باید در زندگی فردی و اجتماعی خویش نظم و تربیت و تدبیر را رعایت كنند. به گفته روانشناسان:

احتیاج به نظم و ترتیب، جزء احتیاجات اساسی و روانی محسوب می‌گردد، رنگ و شكل خاصی به زندگی می‌دهد، افراد میل دارند زندگی فردی و جمعی خود را تحت نظم و قاعده مشخصی درآورند.‌

همه هزینه‌های هنگفتی كه صرف قانون‌گذاری می‌شود، همه صرفاً به خاطر برقراری نظم در جامعه است. اسلام نیز به عنوان دین جامع و كامل به نظم و برنامه‌ریزی در زندگی اهمیت فراوان می‌دهد چرا كه همه احكام اسلامی بر پایه نظم است.

در دنیای كنونی، با پیشرفته شدن و روی آوردن به كامپیوتر این نظم دقیقتر شده است. به طوریكه می‌توانیم بگوییم منظم زندگی كردن، جزء ضروریات زندگی است و مورد پسند عقل و دین است.

امیرالمومنان علی (ع) می‌فرماید:

نظم و انضباط در روایات اسلامی نیز مورد تأكید قرار گرفته است به طوریكه حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه فرزندان خود را به تقوای الهی و نظم در كارهایشان سفارش می‌كند همچنین به مالك‌اشتر در مورد رعایت نظم سفارشاتی را بیان می‌دارد.



رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری ‌

اگر دانش‌آموزان در مدرسه نظم و انضباط را رعایت كنند نتیجه آن مسئولیت‌پذیری آنها خواهد بود. این دانش‌آموزان با رعایت حقوق تمامی افراد و برخوردهای منطقی با مخالفین و احترام متقابل، از عصاره بدست آمده از رعایت رفتار و عمل به آن در سطح مدرسه و بعد از آن پیاده كردن كاربردی‌تر در سطح اجتماع رفتار می‌كنند كه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشكلات و كشمكشهای موجود در داخل اجتماعات انسانی باشد. ‌

اگر به دانش‌آموزان بی‌انضباط و یا كم‌ فعال مدرسه مسئولیتی را بدهیم و اجازه دهیم آن را تجربه كنند قطعاً این دانش‌آموزان از نظر انضباطی بهبودی پیدا خواهند كرد فقط این كار مستلزم فرآیند آزمایش و خطاست. 

این مسئولیت‌ها باید از كوچك شروع شود و پس از آنكه دانش‌آموز از خود قابلیت ایفای مسئولیت را نشان داد مسئولیت‌های مهم داده شود. دانش‌آموز، با احساس مسئولیت كردن، به بحث و تصمیم‌گیری و مشاركت در مدرسه می‌پردازد كه باعث ایجاد مدرسه‌ای نتیجه‌بخش می‌شود و محیط بهتری را برای آموزش فراهم می‌كند.رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری، رابطه‌ای متقابل است. 

آیا برقراری نظم و انضباط در مدرسه یك معضل است؟

بعضی‌ها بر این باوراند كه برقراری نظم و انضباط در مدارس امروزی با توجه به اجتماعی كه در آن قرار داریم خیلی مشكل است. مدرسه‌ای كه نتوان در آن نظم را برقرار كرد، طبق مباحث قبلی این مدرسه موفق نخواهد بود. نه دانش‌آموز درس خواهد خواند و نه نظم كلاس را رعایت خواهد كرد. 

خیلی از معلمان مدارس ما از مشكل بی‌انضباطی زجر می‌كشند زیرا عاقبت بی‌انضباطی را درس نخواندن می‌دانند. انضباط و تعلیم و تربیت ارتباط خیلی نزدیكی دارند و بعضی دیگر از معلمان با مدیریت خوب كلاس، انضباط را یك معضل نمی‌دانند. 

بعضی معلمان و معاونان بر این اعتقادند كه برای برقراری نظم حتماً شیوه تشویق و تنبیه باید وجود داشته باشد و بعضی دیگر معتقدند برای دانش‌آموز باید محیطی فراهم آورد كه در آن برای قدم گذاشتن در جاده‌ پیشرفت مورد حمایت قرار گیرد و موانع سر راهش هموار گردد. به نظر آنان دانش‌آموز انگیزه‌ درونی دارد بنابراین كافی است كه این انگیزه پرورش یابد نه اینكه كنترل شود تا بتواند به بار بنشیند بنابراین طبق این نظریه، معلم كه جهت دهنده است حرف اول را در پرورش نمی‌زند ولی به این معنی هم نیست كه دانش‌آموز را به حال خود رها كنیم. 



‌چگونه با دانش‌آموزان بی‌انضباط برخورد كنیم‌

سعی كنیم با دانش‌آموزان بی‌انضباط، آرام، خونسرد و حرفه‌ای برخورد كنیم. این نكته‌ خیلی مهمی است زیرا اگر مأمور پلیسی وسیله‌ نقلیه‌ ما را به خاطر رعایت نكردن قوانین رانندگی جریمه كند حق اجرای قانون انتظامی دولتی را دارد یعنی صدور برگه‌ جریمه، ولی حق تحقیر و رجزخوانی و سرزنش شما را ندارد. در مورد دانش‌آموزان بی‌انضباط هم عیناً همین است ما در حیطه وظایف خود حق اجرای برنامه انضباطی را داریم ولی نباید با فریاد زدن و حركت انگشت، یا نگاه‌های تهدیدآمیز و یا تعابیر نیش‌دار و.... مورد بی‌انضباطی را به دانش‌آموز بگوییم. اگر برخورد ما با خونسردی و همراه با ریشه‌یابی باشد احتمال بیشتری دارد تا دانش‌آموز متوجه رفتارش شود زیرا ما می‌خواهیم با دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در مدرسه، با هم باشیم. اگر ما از دست دانش‌آموز، از حال طبیعی خود خارج شویم دیگر نمی‌توانیم به دانش‌آموز تسلط داشته باشیم. ما هنگام برخورد با دانش‌آموز بی‌انضباط باید آرام و خونسرد باشیم چرا كه دانش‌آموزان از رفتار ما الگوگیری می‌كنند.‌

كم‌توجهی به دانش‌آموزان، به صورت ناتوانی در ادامه دادن یك تكلیف خاص آشكار می‌شود. دانش‌آموزانی هم در مدرسه هستند كه معمولاً بیش‌فعال هستند كه هم خانواده از دست چنین دانش‌آموزانی ناراضی است و هم مدرسه. 

این دانش‌آموزان در مدرسه، از دستورها اطاعت نمی‌كنند عملكردی تكانشی دارند و تحریك‌پذیر و خشن هستند. چون این دانش‌آموزان چنین مشكلاتی را دارند با هم سالان خود و خواهر و برادرشان مشكل دارند بعداً ممكن است در اجتماع دچار تنهایی و گوشه‌گیری شوند. این افراد از فعالیت‌هایی كه نیازمند كاربرد نظم و انضباط مداوم و كوشش ذهنی و تقاضاهای سازمانی یا تمركز حواس است، اجتناب كرده و یا بدشان می‌آید. این دانش‌آموزان در كلاس درس حواسشان به راحتی توسط محرك‌های ناآشكار منحرف می‌شود و در نتیجه هر محرك بی‌اهمیتی كار و فعالیت آنها را قطع كرده و باعث بی‌انضباطی در مدرسه می‌شوند. 

برای ایجاد انضباط معلم باید خواسته‌های خود را با دانسته‌های دانش‌آموز هماهنگ كند و به اصلاح تجارب نادرست پرداخته و رفتارهای جدید ایجاد كند و تداوم در این رابطه اهمیت دارد. همچنین همكاران بدانند كه دادن فرصت و مشاهده و تمرین رفتار مطلوب به دانش‌آموزان می‌تواند مؤثر باشد و رفتار صحیح را در عمل آموزش دهند. 

دانش‌آموزان كادر مدرسه را، راهنمای اخلاقی خود می‌دانند و آنچه را كه وی به عنوان نیك‌ و زشت می‌گوید می‌پذیرند. بنابراین رفتار معلم با عمل او باید یكسان باشد.




نوع مطلب :
برچسب ها : نظم وانضباط در مدارس،
لینک های مرتبط :
معاون آموزشی کیانی
شنبه 26 تیر 1395
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:20 ب.ظ
Yes! Finally someone writes about What causes the heels of your
feet to burn?.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است