تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - بررسی مسائل و مشکلات تربیتی آموزشی مدارس ابتدایی
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





بررسی مسائل ومشکــــــــــلات تربیتـــــــی آموزش مدارس ابتــــــــــــــــدایی

برای هر جامعه ای در هر گوشه از این جهان پهناور آموزش و پرورش و اهمیت جایگاه ارزشی آن امری آشکار در اولویت اول می باشد . آنچه در این مقاله ی کوتاه به آن اشاره می شود نقدی است بر چالش های آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی که امید وارم ، قدم مثبتی باشد در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیتی کشورم ایران .

ü      از حرف تا عمل و بسترسازی ها

ü      نظام جدید  3-3-6

ü      کتب درسی و تغییردر کتابها

ü      روش های تدریس آموزگاران

ü      ارزشیابی توصیفی

ü      مدیریت و شایسته سالاری در مدارس

ü      فضاها و امکانات فیزیکی مدارس ابتدایی

ü      مشارکت مردمی

ü      فعالیت های فرهنگی تربیتی در مدارس ابتدایی


مقدمه :

ضرورت رشد اجتماعی فرزندان این آب و خاک  در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است که بلندای مرزهای آن در تمدن و نفش های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و... سیاست گذارانش هویدا می شود .

بر کسی پوشیده نیست که نتیجه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی هر کشور در فراهم آوردن زندگی بهتر برای فردای بهتر نسل جوانش می باشد .این امر با توجه به انقلاب علمی و فن آوری ها ی نوین در نسل جدید هوشیار و پرجنب و جوش خود نمایی می کند ( عصر تکنولوژی ، فن آوری اطلاعات و..) . در عصر انفجار اطلاعات و تحولات شگرف زندگی و ارتباطات ، شاخص های توسعه و تسلط بر آن ، مسئولیت ما را بیش از پیش آشکار می نماید .

شاید نظر بعضی از صاحب نظران تعلیم و تربیت را نتوان نادیده گرفت که ریشه ی بسیاری از مشکلات نظام آموزشی را در گذشته می دانند ؛ بی گمان  و به تصدیق با تجربه ها، هر از گاهی تغییر و تحولات جدید نظام آموزشی و بازگشت به همان روش ها و شیوه های قدیمی مطرود ، خود کلاف سردرگمی را می نماید . بعضی دیگر از این نظریه پردازان معتقد بوده و هستند که باید با مطالعه و برنامه ریزی دقیق نظامات آموزشی دیگر کشورها ، برنامه ی مدون با اهداف والای کشورمان ، ایران را پیدا کنیم . شاید به تعبیر من ، آزمایشگاه خوب و بد دیگران باشیم .( نمونه ی بارز آن ، اجرای طرح کاد و جایگاه مشاوران در مدارس و... )

 

از حرف تا عمل و بستر سازی

امـام صـادق (ع ) فـرمود: به راستى هنگامى که عالم به علم خودعمل نکرد, موعظه او در دل هاى مردم اثر نمى کند, همان طور که باران از روى سنگ صاف مى لغزد و در آن نفوذ نمى کند !

شاید مهم‌ترین جهتِ چنین واقعیتی، عدم تمرکز و بی‌توجهی به دانسته‌هاست. گاهی آگاهی‌های ما کاملا در کانون توجه ما قرار دارند و در صفحه ذهن ما زنده و بیدارند و گاهی بایگانی شده، مورد غفلت و فراموشی واقع می‌شوند به طوری‌که اگر از ما در باره آن‌ها سۆال کنند می‌توانیم پاسخ دهیم اما در شرایط عادی زندگی به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که گویا چنین دانسته‌هایی نداریم.

اجازه دهید زیاده گویی نکنیم و به برخی از این موارد اشاره کنیم :

Ø      توجه به مشارکت دانش آموزان در فعالیت های کلاسی ( تراکم دانش آموز در هر کلاس 32 نفر  ظرفیت فضای کلاس برای 25تا28 نفر  به کدام آموزه های مهارتی دانش آموزان توجه داریم ؟ خواندن ، نوشتن ، حل مسئله ، ارتباط و... )

Ø      آیا آموزه های خانه و خانواده ها با آموزه های تعلیم و تربیت همگونی و همسویی دارند ، ما چه بستری را برای تغییرات و تحولات بوجود آورده ایم ؟

Ø      آیا معلمین و دبیران ما هم همسو با تغییر و تحولات نظام آموزشی حرکت می کنند ؟ ( واقع بین باشیم ) هنوز تفکر سنتی بر اکثر ما قالب است و روش های  تحولی ما در سیستم با مقاومت روبروست .

Ø      طرح ارزشیابی توصیفی (حذف نمره و جایگزینی ارزشیابی توصیفی پس از گذشت پنج سال کاستی های خود را بیش از پیش نشان داده ) برای تفهیم مطلبم این سئوال را دارم ؛ طی پنج سال گذشته ، چند دانش آموز در کل منطقه و شاید بهتر بگویم کشور را سراغ داریم که به دلیل ضعف درسی ، مشروط شده که سال بعد آن درس را دوباره پاس نماید ؟ هنوز هم بسیاری از مدارس کشور، نمره درسی را براساس محفوظات در نظر می‌گیرند و دانش آموزی که بیشتر حفظ کند بهتر نمره می‌گیرد و در این شرایط هرگونه ابتکار و خلاقیت از فراگیر سلب می‌شود.

Ø      با توجه به شعار تجهیز مدارس به تکنولوژی هوشمند روز ، هنوز پس از چندین دهه از بکارگیری کامپیوتر در مدارس کشورهای توسعه یافته ، بسیاری از مدارس کشورمان  فاقد این وسیله کارا و موثر است.  بسیاری از دانش آموزان و شاید بی تردید بسیاری از مدیران و معلمان هنوز چگونگی استفاده ابتدایی از رایانه را نمی‌دانند و درس و واحدی نیز در دوره‌های مختلف تحصیلی برای این منظور پیش بینی نشده است.

Ø      هنوز هم چون گذشته معلمین ما در کلاس درس متکلم وحده اند و هنوز هیچ راهکار عملی برای پویایی و پرسشگری دانش آموزان تدوین نشده یا حد اقل توجه نمی گردد .

Ø      با وجود متولّی بودن دستگاهای ذی ربط موضوع اوقات فراغت دانش آموزان ، شاید گزاف نباشد که بیش از 50 الی 60 درصد دانش آموزان از برنامه های اوقات فراقت بی بهره اند . ( بزهکاری نوجوانان و فرزندان مان را که روز به روز افزوده می شود ، به کدام دلیل ناگفته نباید دید .)

Ø      ایا به شایسته سالاری در امور فرهنگی و آموزشی در مدارس به درستی دقت می شود .

Ø      آیا با بی تدبیری می توان کادر دفتری و افراد قراردادی را جایگزین معلمین پایه ی ششم کرد و نباید عواقب آن را دید.

Ø      کدام مربی پرورشی آموزش دیده ای برای برنامه های پرورشی مدرسه دیده شده ، برنامه های یکنواخت بدون نشاط و شادابی  ( مربی پرورشی = پاسخ گوی بخشنامه ها ) .

Ø      بررسی عملکرد دوره های ضمن خدمت که فقط مدرک آن برای معلمین مهم است و ..

Ø      برای تعمیر،تجهیز و انجام امور آموزشی و تربیتی آموزشگاه از کدام منابع مالی باید استفاده کرد ، بالاخره مدارس باید روی کمک های مردمی حساب کنند یا نه .( شتر سواری دولا دولا نمی شود )

Ø      همه ی آنچه گفتیم و شنیدیم به همراه یک مدیر با صدها خواسته ی کوچک و بزرگ و..

نظام جدید 3-3-6

الحمدلله سند تحول بنیادین پس از 100سال تقلید، مطابق با تعالیم اسلامی تدوین شده است ، همچنین این سند مبتنی بر تحول عمیق، ریشه‌ای، همه‌جانبه، نظام‌مند، آینده‌نگر و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی است و از مهرماه سال 91 رسما شاهد اجرای نظام جدید 3-3-6 خواهیم بود ، که این مطلب برای ما جای بسی خوشحالی و خرسندی را دارد . اما بیایید واقع بینانه بستر اجرای این نظام را بررسی کنیم .

Ø      سئوال ؟  چه اصرار و ضرورتی ( با ضرب العجل ) از سوی مسئولین برای تغییر نظام آموزشی وجود دارد ؟؟!!  ( می گویند اگر می خواهی چیزی را خراب کنی از آن بد دفاع کن )

Ø      پیش بینی کلاس های مناسب برای اجرای طرح  

Ø      بکارگیری نیروهای قراردادی و دفتردار در پایه ی ششم 

Ø      بستر سازی برای پذیرش خانواده ها و مدارس

Ø      موانع و مشکلات تحصیل  دانش آموزان کلاس اول و ششم ابتدایی  در کنار هم .

Ø      عدم فراهم آوردن امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی ، متناسب با کتابها .

Ø      راه ندازی مراکز تربیت معلم و یژه نظام جدید 3-3-6 و بکارگیری نیروهای کارآمد امری شایسته و ضروری است .

 

کتب درسی و تغییرات آن ها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یکی از اولین اقدامات مسولین امر، ایجاد تغییر در کتب درسی بود. این تغییرات که در سال‌های آغازین انقلاب(به دلیل وجود مشکلات مهم و اساسی) به شکل کامل و همه‌جانبه انجام نگرفت در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و به مرور اتفاق افتاد. مسلماً دگرگونی کتب در همه‌ی دوران‌ بوده و بشر ناگزیر از پذیرش آن‌هاست، زیرا هر كس فرزند زمان خویش است و بدیهی است تغییر كتاب‌های درسی در سالهای اول تحصیل یكی از ضرورت‌های زمان ما بوده ، زیرا از همین دوران است كه كودكان اندیشه‌ی درست و راه صحیح زندگی را باید بیاموزند و در عین فراگیری زبان، مهارت‌های لازم را برای سازگاری با زمان و زندگی و پیشرفت شتابان علم و تكنولوژی به دست آورند.

Ø      امروزه شاهد هستیم که اغلب مفاهیم تغییر یافته ی کتاب ها ی ابتدایی گویا نبوده یا وضوح  برانگیزاننده ندارد و شاید بهتر است بگوییم دانش آموزان را نمی تواند نقاد و تحلیلگر بار آورد . ( این مطلب را می توان در سال های آینده ی تحصیلی اکثر دانش آموزان مشاهده کرد ).

Ø      وجود سؤالات یا فعالیت هایی كه یافتن پاسخ و حل آنها مستلزم به كار گیری مراحل كاوشگری ، تحقیق و روش علمی باشد کمتر دیده شده .

Ø      وجود موضوعات یا مسائلی كه یافتن پاسخ و حل آنها مستلزم به كارگیری مهارتهای جمع آوری و پردازش اطلاعات (از منابع گوناگون ) باشد کمتر مشاهده می گردد .

Ø      عدم وجود سؤالات و فعالیت هایی كه دانش آموزان را در موقعیت های مبهم و خلاقیت برانگیز قرار می دهد وراه حل مشخصی مستقیماً در كتاب برای آنها ذكر نشده است و تشویق به ارائه راه حل های جدید و ابتكاری .

Ø      عدم توجه به تقویت تفكر نقاد ( بررسی همه جانبه یك موضوع و قضاوت منطقی و آگاهانه ) از طریق طرح پرسشها ، فعالیت ها و متون مناسب .

Ø      اغلب تغییرات نقش اندکی در فعالیت های آزمایشگاهی و تحقیقی دارند و اگرهم باشد ، معلیمن به دلایل زیادی از بکار گیری آن ها خودداری می کنند .

Ø      امروزه به دلیل توجه و اهمیت سیستم به آمار و ارقام معدل ، نمره  و درصد قبولی ؛ معلمین و آموزشگاهها را ارزیابی می کنند ؛ بدون اینکه کارشناسان امر تعلیم و تربیت این بحث را در تغییرات و تحولات دیده باشند .

Ø      دانش آموزان امروزی زودتراز فرزندان دیروز خسته می شوند و نیازمند تفریح و شادابی هستند ، که این مطلب در تغییرات کتب کمتر دیده شده است .

          





نوع مطلب :
برچسب ها : بررسی مسائل ومشکــــــــــلات تربیتـــــــی آموزش مدارس ابتــــــــــــــــدایی،
لینک های مرتبط :
معاون آموزشی کیانی
پنجشنبه 31 تیر 1395
سه شنبه 15 فروردین 1396 07:35 ب.ظ
If some one desires to be updated with most recent technologies afterward he must be pay
a quick visit this web page and be up to date all the time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است