تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - بررسی مسائل ومشکــــــــــلات تربیتـــــــی آموزش مدارس ابتــــــــــــــــدایی (ادامه 2)
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





      روش های تدریس آموزگاران

تدریس یک فرایند از فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می گیرد و دارای روش های متعددی است که توسط صاحب نظران معرفی شده اند.لذا از مراحل مهم طراحی آموزشی ، انتخاب روش های تدریس می باشد . معلمین باید بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله ، روش مناسب تدریس خود را انتخاب نمایند . بدین وسیله به مجموعه ی تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف ، با توجه یه شرایط و امکانات صورت می گیرد « روش تدریس » می گویند .

Ø      فکر می کنید با این همه هزینه های کوچک و بزرگی که در تشکیل کلاس های ضمن خدمت همکاران فرهنگی صورت گرفته ، چند درصد آنها از روش های تدریس مناسب استفاده می کنند ؟ ( بویژه همکاران با سابقه ی بیش از 10 تا 15 سال )

Ø      چند درصد از فراگیران ضمن انجام فعالیت ها و کسب تجربه ، در تولید مفاهیم شرکت برانگیزاننده دارند و به طور مستقیم نتایج هر تجربه را بدست می آورند ؟

 


Ø      فکر می کنید ؛ چند درصد از دانش آموزان مفاهیم ، تجربه ها و قوانین و مطالب درسی را دریافت می کنند  و به خاطر می سپارند و یا حفظ می کنند تا پاسخگوی کلاس و معلم باشند ؟ ( حافظه محوری ) بیشتر دانش آموزان امانت دارانی هستند که به هنگام امتحان امانت ها را به معلمین خود باز می گردانند و تمام .

Ø      چند درصد از معلمین روش تدریس خود را از روش سخنرانی و پرسش و پاسخ و نهایتاً حل مسئله فراتر برده اند ؟

Ø      چند نفر از معلمین را می شناسید که درکلاس های درسشان بصورت کلیشه ای پاسخ سئوال نمی دهند و آن ها را در تصحیح اشتباهاتشان مستقیماً هدایت نمی کنند ؟

Ø      چند درصد از دبیران و معلمان را می بینید که فرصت گفت و گوی کلاسی را با طرح سئوالات هدایت شده  برای فراگیران ایجاد کنند ؟ ( بویژه دروس خاص )

Ø      چند درصد از معلیمن کلاس های پرجنب و جوش و پرنشاط را برمی تابند ؟ ( اکثراً کلاس را تحمل و کنترل می کنند )

Ø      آیا علت خستگی های معلیمن مان را بررسی کرده اید ؟ شاید این موارد را هم باید مرور کنیم که : صحنه گردان کلاس هایمان معلمین هستند ، کنترل دانش آموزان برای آرامش و سکوت و..

Ø      فکر می کنید چند درصد از معلمین دوره ی ابتدایی طرح درس روزانه ، هفتگی و سالانه دارند و از آن استفاده می کنند ؟ ( چند درصد با طرح درس آشنایند و رعایت زمانبندی درس و کلاس را به درستی انجام می دهند ؟ )

Ø      چند درصد از معلمین گرامی تدارک فعالیت های تدریس از جمله : انتخاب مواد آموزشی مناسب را برای ایجاد انگیزه و ارائه ی محتوای درسی می بینند ؟

Ø      آیا معلمین عزیز از امکانات و وسایل و تجهیزات رسانه ای و سمعی و بصری برای تدریس خود استفاده می کنند ؟ و چند درصد از ایشان با استفاده از این وسایل آشنایی دارند ؟ و...  (معلمین گرامی باید به شناسایی و ارتقای مهارت‌های خود در كاربرد فناوری‌های نوین نظیر ICT و IT در آموزش بپردازند)

Ø      چند درصد از معلمین ما به مسائل ریز و مهم لباس و آرایش و نوع سخن گفتن و... خود دقت نظر دارند ؟ ( توجه و ظواهر امرمعلمی )

Ø      آیا می دانیم شایسته سالاری معلم در کلاس درس مقطع ابتدایی  یعنی ؛ توجه به هنر ، اخلاق و ادب ، فن بیان ، ارتباط با قرآن و اهل بیت و ... ( چند درصد از معلمین ما این ویژگی ها را دارند ؟ )

 

                ارزشیابی توصیفی

منظور از روش های توصیفی در ارزشیابی توجه به رویكردی است كه در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی كرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند.

با بررسی های کارشناسان و صاحب نظران طرح ارائه نمره ی صرف ،  ضمن ایجاد رقابت و اضطراب، یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت الشعاع قرارداده و با ایجاد افسردگی، بخش زیادی از منابع و استعدادهای با لقوه انسانی و اقتصادی را تلف می نماید. برخورد معلمان و والدین و ارزش بیش از حد قائل شدن به امتحان و تكرار بیهوده آن و استفاده ابزاری از آن باعث ایجاد دلسردی از تعلیم و تربیت و امتحان با این سبك و سیاق، نقطه پایان یادگیری و نوعی رهایی از درس و تحصیل محسوب می شود .

اساس طرح ارزشیابی توصیفی « ارزشیابی کیفی » با اهدف زیر مطرح و مصوب گردید:

حذف نمره ، بوجود آوردن تجربه ی نو آوری برخاسته از عمل ، بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری ، تاکید براهداف آموزش و پرورش  به جای محتوای صرف ، توجه به روش های یادگیری موثر و کیفیت یادگیری ، بهبود و اصلاح شیوه های ارزشیابی ، کاهش اضطراب دانش آموزان ، بالا بردن مهارت های زندگی ،  توصیف و قید تمامی مهارتها و نگرش های دانش آموزان به غیر از فعالیت های آموزشی در کارنامه ها و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری و کاهش فشارها.

آنچه قابل تامل است :

Ø      فقدان نگاه نظامند به آموزش و پرورش و برنامه درسی و ارزشیابی توصیفی .

Ø      عدم برنامه ریزی منسجم و قانون مند در حذف بازخورد نمره برای بسیاری از معلمان ، بویژه معلمان با سابقه .

Ø      یقیناً که ارزشیابی توصیفی با ابزارهای در اختیار معلمین می تواند اطلاعات بیشتر و وسیع تری را برای معلم آماده سازد و اعتبار این اطلاعات به قضاوت منصفانه ی آن ها بسیار کمک می کند ، اما آیا می دانید برای تهیه ی این ابزار که از جمله پوشه کار ، ابزار ثبت مشاهدات ، تکالیف درسی و آزمون های عملکردی ، کانامه ی ارزشیابی توصیفی و ... می باشد چه هزینه ها و چه دردسرهایی را برای خانواده ها بوجود می آورد ؟ چرا که تقریباً تمام مدارس ایران کلیه ی هزینه های آموزش و پرورشی را بر عهده ی والدین قرار می دهند  ( و این مغایر با موضوع آموزش رایگان برای همه می باشد ) ( تحمیل فشارهای ناخواسته از سوی کلاس و مدرسه به خانواده ها )

Ø       

Ø      پس از گذشت چندین سال  از اجرای این طرح هنوز اکثر خانواده ها و چه بسا برخی از معلمان با آن آشنایی ندارند .

Ø      کارنامه ها در ارزشیابی توصیفی به سبب جامع نگری که دارند ، شامل همه ی داده های کمی و کیفی  دانش آموزان می گردند و این تحلیل و ترکیب داده ها و تصمیم گیری آموزشی و تربیتی مبتنی بر ارتقاء یا عدم ارتقاء دانش آموزان را آسان می کند . اما از شما سئوال می کنم : چند نفر از دانش آموزان منطقه یا شهر شما طی این چند سال بر اساس ارزشیابی توصیفی ضعیف شناخته شده و می بایست آن واحد های درسی افتاده را در سال بعد تکرار کنند ؟ ( همه قبولند !!! یعنی ما در مقطع ابتدایی نه افت تحصیلی داریم و نه دانش آموز ضعیف >>>>>> حال آنکه معلمین می بایست بی کم و کاست به درصد قبولی حد اکثری بیاندیشند .)

Ø      آیا واقعاً معلمین ما توجه همه جانبه به تمامی جنبه های رشد" را به عنوان یک محور مستقل از الگوی ارزشیابی توصیفی رعایت می کنند و می دانند .

Ø      چه تعداد از معلمین ما بطور همسان مهارتهای و دانش کافی جمع آوری اطلاعات دانش آموزان خود را دارند .

Ø       چند بار در ارکان ارزشیابی توصیفی باز نگری شده و با تدوین یک مجموعه ی منظم و تجهیز کلاس ها به مواد و وسایل آموزشی و رعایت تناسب تراکم کلاس ها و کاهش محتوای کتب همراه با ارتقاء دانش مهارتی معلمان و اولیاء ایشان بستر سازی شده است ؟

Ø      کدام استاندار اخلاقی ، انضباطی ، بهداشتی و...  معرفی شده ای را معلمین می توانند در ارزشیابی توصیفی لحاظ کنند .

 

مدیریت و شایسته سالاری در مدارس

اصولاً سازمانها بعنوان متولیان توسعه در جامعه و مدیران به عنوان محور اصلی گردانند گان چرخ های حرکتی آن ها ایفای نقش می کنند و سازمانی موفق است که که برای رسیدن به اهداف خود از مدیران شایسته تر و ورزیده تری استفاده کنند .

شایسته سالاری مجموعه ای است از تواناییها، دانش، مهارت، خصوصیات شخصی و شخصیتی و علایق فرد یا هوشمندی و استعداد که بسیاری از آن تجربی است .  عدم توجه به تخصص ، تجربه ، کارایی ، علاقه و توانمندی  در انتصاب مدیران مدارس ، باعث تضعیف سازمان و سیستم ، اقدامات بیهوده و صرف نیروی و زمان همراه با تصمیم گیری های نامناسب خواهد شد .

یکی از معضلاتی که دامنگیر آموزش و پرورش می باشد این است که اغلب برنامه ها و تصمیمات اتخاذ شده با تغییر مدیران دستخوش تغییر و تحول می شود. نگاه های سلیقه یی، صدور بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد، گرفتاری در وادی سلایق شخصی و تن دادن به آزمون و خطا ، ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره نظام آموزشی وارد کرده است. در این میان حقوق مدیران مدارس خود عاملی جدی است برای عدم قبول مسئولیت صاحب نظران و دلسوزان .

برخی دیگر از مشکل انتصاب مدیران ناکارآمد:

Ø      اقدامات بیهوده و صرف زمان و انرژی ارزنده ی کار .

Ø      بوجود آوردن شرایط برای ورود افراد چاپلوس و متملق  ( بله قربان گویان بدون خلاقیت و... )

Ø      با انتصاب مدیران نالایق ، روابط واقعی و سازمانی از مسیر رسمی خود خارج می شوند .

Ø      مدیران نا کارآمد ، باعث کاهش انگیزه های زیردستان لایق و شایسته ی خود خواهند شد .

Ø      ایجاد تفرقه ، تبیض و جبهه گیری ها ی نابخردانه و حاشیه سازی نیز از انتصاب اینگونه مدیران خواهد بود .

Ø      از آنجا که مدیران مدارس به مانند راهنما ، وظایف خطیری بردوش دارند که مهم ترین آنها هدایت انسان ها به سوی کمال است پس ایشان ملزم به سیانت از کرامت انسانی ، رعایت قوانین الهی و حدود آن می باشند .

Ø      فراهم شدن بدبینی و سوء ظن به همراه شایات مخرب .

 

فضاها و امکانات فیزیکی مدارس ابتدایی

بدون شک فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است که می بایست نشاط و شادابی ، آرامش  و انگیزه های مرتبط را به دانش آموزان ، معلمان و اولیائ ایشان بدهد . هر آموزشگاه باید فضاهای متنوع ای از کلاس با مقاصد مختلف آموزشی و پرورشی ، کارگاه ، آزمایشگاه ، زمین های ورزشی و... داشته باشد ؛ مکان ایجاد آموزشگاه باید قبل از هرمورد انتخاب گردد. ( تحمیل نشود ) ؛ مدارس باید از ایمن ترین اماکن هر منطقه و شهر باشند ؛ امکانات بهداشتی آن باید با نهایت دقت انتخاب گردد و ...

در کشور ما اکثر فضاهای آموزشی به ویژه درمدارس ابتدایی به گونه یی است که حس ناخوشایند را در دانش آموزان و بی میلی و بی انگیزگی را در معلمان ایجاد کرده است. وجود ویژگی هایی چون صحن حیاط بدون اختلاف سطح، وجود دخمه ها و پیچ و خمها ، عدم وجود وسایل بازی در حیاط مدرسه ، دو تکه بودن نامناسب فضای آموزش ، مشکلات گرمایشی و سرمایشی ،عدم وجود درخت و فضای سبزدر صحن حیاط ، بی توجهی به جنسیت دانش آموزان ، وجود سرویسهای بهداشتی تنها در یک ضلع حیاط ، پوشش آسفالته کف حیاط ، غفلت از اصول اسلامی، باعث بسیاری از موانع تربیتی شده است .

 

مشارکت مردمی

دعوت به امر خیریه و جلب مشارکت مردم در کشورهای اسلامی ، یویژه در کشور ما امری پذیرفته و شایسته است وقطعاً مدارس ما بدون همکاری و مشارکت مردم نمی توانند به اهداف خود دست یابند و در تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته با چالش های زیادی  مواجه می شوند.

اما واقعاً چرا مشارکت مردمی در مدارس ما هر ساله کم رنگ تر و چالش برانگیز تر می شود ؟

مشارکت مردم در انجمن اولیا و مربیان در حد بسیار پایینی تنزلل یافته و نگاه بسیاری از خانواده ها به انجمن های مدارس جور دیگری است ، تا جایی که بعد رویت دعوتنامه های مدارس ، با اکراه ، بحث پول به ذهنشان متبادر می گردد ، این در حالی است که فلسفه وجودی انجمن اولیا و مربیان ایجاد پیوند میان خانه و مدرسه است. اما بعضی از علل این مسائل :

Ø      وجود شعار یک بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش در خصوص دریافت یا عدم دریافت کمک های مردمی .

Ø      فرهنگ غلط پیش ساخته در مردم .

Ø      ضعف آموزشگاهها دربسترسازی ارتباط میان خانه و مدرسه .

Ø      ضعف نگرش هاو ناهمانگی در برنامه ها ی عملیاتی .

Ø      عدم بازخورد ( تبلیغی ) مناسب کمک های مردمی . ( بی کیفیتی امر آموزش و پرورش و عدم دریافت آن توسط خانواده ها )

Ø      فشار اقتصادی خانواده ها و مسائل سیاسی .





نوع مطلب :
برچسب ها : بررسی مسائل ومشکــــــــــلات تربیتـــــــی آموزش مدارس ابتــــــــــــــــدایی (ادامه 2)،
لینک های مرتبط :
معاون آموزشی کیانی
پنجشنبه 31 تیر 1395
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:09 ق.ظ
I simply could not depart your web site before suggesting that I actually loved the usual information an individual supply on your guests?
Is going to be back ceaselessly to inspect new posts
دوشنبه 14 فروردین 1396 06:12 ق.ظ
Hello to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this web page, and your
views are pleasant in favor of new visitors.
پنجشنبه 31 تیر 1395 01:05 ب.ظ
اگه به سایت من سر بزنی پشیمون نمیشی. پس حتما سر بزن منتظرم.ممنون

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است