تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - الگوها و روش های نوین در تدریس دوره ابتدایی 2 (دنباله)
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





ارتباط با سایر علوم

تدریس و الگوی تدریس و مباحث مشابه در حیطه مستقیم تمام علومی هستند که به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند. از جمله این علوم می‌توان به علوم مختلفی از جمله علوم تربیتی و آموزشی ، روشها و فنون تدریس ، روانشناسی عمومی ،روانشناسی اجتماعی ، روانشناسی رشد و ... اشاره کرد.

کاربردها

معلم برای استفاده از یک الگوی تدریس باید مشخص کند که شاگردانش چه فعالیتهایی باید انجام دهند و توالی این فعالیتها و مراحل اجرائی آنها چگونه باید باشد تا معلم و شاگرد بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر و موثرتر به هدفهای آموزشی برسند؛ مثلا باید مشخص شود که معلم باید محور همه فعالیتهای آموزشی باشد یا اینکه فراگیران باید نقشی فعال داشته باشند. در الگوهای آموزشی باید در چهارچوب هر یک از الگوها ، به هنگام تدریس باید مراحل خاص و معینی را طی کرد. این مراحل مشخص کننده فعالیتهای آموزشی معلم و شاگرد در فرایند تدریس و در محدوده آن الگوی ویژه خواهد بود.

در اجرای الگوی آموزشی ، نقش معلم در کلاس نمایانگر نوع کنش و واکنش او در مقابل شاگردان است. مثلا در اجرای الگوی تدریس ، ممکن است نقش معلم کنترل محیط آموزشی تلقی شود. همچنین در کاربرد الگوی تدریس ، باید توجه داشت که از نظر یادگیری ، چه رابطه‌ای باید بین شاگردان وجود داشته باشد و نحوه تصمیم‌گیری چگونه باید باشد. البته نوع واکنش معلم تا اندازه‌ای تعیین کنند ماهیت روابط میان‌گروهی در کلاس خواهد بود. مثلا اگر معلم انتقال دهنده اطلاعات باشد شاگردان دریافت کننده و غیرفعال خواهند بود.

چشم انداز

از آنجا که الگوی تدریس نقش بسیار مهمی در یادگیری دانش آموزان و در کل جریان کلاسی در روند آموزش دارد انتظار می‌رود کلیه امکانات و تجهیزاتی که برای اجرای الگوی تدریس لازم است در اختیار معلم قرار گیرد. حتی اجرای برخی از الگوها ایجاب می‌کند که معلم پیش از آن ، دوره آموزشی خاصی را گذرانده باشد تا آمادگی لازم را برای ایفای نقش در تجهیز منابع و موقعیت کسب کند. زیرا فراهم آوردن امکانات و تجهیزات ویژه در موقعیت اجرایی تدریس تاثیر می‌گذارد.

 

: روش های نوین تدریس

روش تدریس معلم


در کنار شرایط و امکانات آموزشی نیرویی انسانی و بویژه معلم ، از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط‌های آموزشی است. تاثیر موقعیت و امکانات مناسب بر هیچ فردی پوشیده نیست. اما امکانات و

 

 تجهیزات بدون وجود معلم کارایی لازم را نخواهد داشت. معلم با شناخت امکانات به تجهیز مناسب محیط آموزشی می‌پردازد. محیط و امکانات آموزشی را سازماندهی می‌کند‌، موقعیت آموزشی مناسب

 

را بوجود می‌آورد و با شناخت استعداد ، علایق و توانایی شاگردان ، آنان را در طریق صحیح یادگیری هدایت می‌کند.

 

البته چنین نقشی به دانش و اعتقادات معلم بستگی دارد. اگر چه کنجکاوی و ارضای آن را بدیهی ترین احتیاجات شاگردان است. اگر معلم با نظریه ها و اصول یادگیری آشنا نباشد و تدریس را فقط انتقال

 

واقعیت‌های علمی بداند و تجارب یادگیری را منحصر به نشستن در کلاس ، گوش دادن و حفظ کردن مطالب شنیده شده یا نوشته شده در کتاب تصور کند، مسلم است که در تقویت کنجکاوی و پرورش

 

استعداد و تفکر علمی شاگردان چندان موفقیتی به دست نخواهد آورد. زیرا شاگرد که همواره علاقمند به فکر کردن است. در بررسی عوامل مختلف باید فرصت حرکت و جنبش داشته باشد تا بتواند به

 

هدف‌های آموزشی برسد. یادگیری بدون تلاش و فعالیت و تعامل با محیط صورت نخواهد گرفت.

 

کسی که می‌خواهد یاد بگیرد باید فعالیتی متناسب با علایق و توان خود داشته باشد. و اگر در روش تدریس معلم این نکات در نظر گرفته نشود، مدرسه و کلاس برای شاگرد جالب توجه و جذاب نخواهد بود،

 

اما اگر معلم خود را راهنما و ایجادکننده شرایط مطلوب یادگیری بداند و بجای انتقال اطلاعات ، روش کسب تجربه را به شاگردان بیاموزد، آنان در برخورد با مسائل فعال‌تر خواهند شد، از منابع مختلف استفاده

 

خواهند کرد، اطلاعات لازم را به دست خواهند آورند، به سازماندهی آن خواهد پرداخت و آن را تحلیل خواهند کرد تا به حل مسائل نایل شوند.

 

با چنین روشی ، شاگرد نه فقط حقایق علمی را فرا می‌گیرد. بلکه با روش‌های علمی کسب معرفت نیز آشنا خواهد شد، طرز کار را با منابع مختلف و نحوه استفاده از مطالب درسی برای حل مساله را

 

خواهد آموخت و در فرایند یادگیری ، ابتکار و خلاقیت خود را به کار خواهد انداخت.

 

 

استفاده از روش تدریس  فعال وهمگام با روزروش های تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد .هدف از این مقاله آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس زبان وادبیات فارسی واستفاده آنها در کلاس وغنا بخشیدن به محتوای دروس وحرفه ای با ر آوردن معلمان وخدمت به اعتلای کیفیت آموزش وپرورش میهن عزیز اسلامی میباشد .برای اطلاعات بیشتر به کتابهای الگوهای تدریس 2000وآموزش راههای یادگیری و... مراجعه شود .

الگوی تدریس چیست؟

الگو، معمولاً به نمونه کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ای از اشیای بیشمار گفته می شود که ویژگیهای مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرشهای تعلیم و تربیت خواهد داشت.

الگوها را معادل لغت انگلیسی معادل روش را مقابل لغت "‌متوزمن " بكار می‎بریم . 
عملكرد ما و رفتار ما معمولاً تحت تأُثیر باورهای ماست. اگر به عنوان مثال علمی‎ترش كنیم می‎گویم، رفتارها تحت تأثیر نظریه هایی كه در ذهن ما هست وما آن را پذیرفتیم . 
بنابراین نظراتی كه رفتار من را می‎سازد .اما رفتار من اگر قبل از اینكه ساخته بشود، یك قلبی برایش انتخاب می‎كنیم و یا یك چهارچوبی،آن چارچوب را " الگو " می‎گوییم. 
بنابراین منبع و منشأ الگو نظریه است - نظریه های محتلف الگوههای مختلف می‎سازند. بهمین دلیل در نظامهای آمورشی در تدریس و یادگیری الگوهای متعددی داریم زیرا نظریه های مختلفی داریم. 
الگوهمان مدل یا نمونه است . 
باید بدانیم كه وقتی من می‎گویم نمونه‎ای از ... ، این نمونه باید ویژگی كامل‌ را داشته باشد. بنابراین نمی‎توانم از یك جا بردارم باید از جاهای مختلفی بردارم ، بنابراین اگر من یك الگو تدریس یا چارچوبی را با رضایت انتخاب كردم. این چارچوب باید نماینده آن نظریه یا آن یافته های علمی یا آن مجموعه بزرگی كه من می‎خواهم براساس آن حركت كنم داشته باشد. باید ویژگی آن را داشته باشد. 
با این نگاه به الگو، پس الگو عام‎تر از تدریش است (طبق تعریف :تدریس فعالیتی است كه در داخل یك الگو صورت می‎گیرد.) 
الگو، چارچوب نوع فعالیت ویا متدلوژی تكنیكها را مشخص می‎كند .در فرآیند آموزش ما الگوهای متعددی داریم .

تعریف روشهای تدریس

« روش" در مقابل واژه ی لاتینی «متد » به كار می رود ، وواژه ی متد در فرهنگ فارسی « معین » و فرهنگ انگلیسی به فارسی «آریانپور »به :روش ، شیوه ،راه ،طریقه ، طرز ، اسلوب معنی شده است . به طور كلی «راه انجام دادن هر كاری » را روش گویند .روش تدریس نیز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقی برای ارائه درس می باشد .

از مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله، باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند. به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می شود "روش تدریس" گویند.  
تدریس یک فرآیند است و فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می پذیرد، الگوها  وروشهای  نوین تدریس متعددی توسط صاحبنظران معرفی شده اند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

الگوی عمومی تدریس (general teaching model

 

این الگو، توسط "رابرت گلیزر" در سال 1961 مطرح شد که در 1971 توسط "راجرز" و "رابینسون" بسط داده شد.
در این الگو، فرآیند تدریس به پنج مرحله تقسیم می شود: 
1) تعیین هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری: معلم باید هدفهای تدریس خود را به صورتی عینی و قابل اندازه گیری تعریف و مشخص کند. 
2) تعیین رفتار ورودی و ارزشیابی تشخیصی: اصطلاح رفتار ورودی در اینجا منعکس کننده کلیه یادگیریهای گذشته فراگیران، تواناییهای عقلی، وضع انگیزشی و برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر در یادگیری و میزان رشد آنان است. 
3) تعیین شیوه ها و وسایل تدریس: در این مرحله معلم با آگاهی از شرایط و موقعیت آموزشی یکی از روشها مانند روش سخنرانی، آزمایشی، آموزش انفرادی و ... را انتخاب کند و وسایل تدریسی را نیز با توجه به مفاهیم و شرایط و ویژگیهای فراگیران را برگزیند. 
4) سازماندهی شرایط و موقعیت آموزشی: معلم باید قادر باشد که با ابتکار و خلاقیت، حداکثر استفاده از امکانات موجود، در امر تدریس و تحقق اهداف آموزشی را ببرد. 
5) ارزشیابی و سنجش عملکرد: معلم در این مرحله علاوه بر ارزشیابی های معمولی می تواند عملکرد شاگردان را در موقعیتهای متعدد، مانند انجام دادن پروژه، شرکت در فعالیتهای آموزشی و ... را ارزیابی کند و در صورت عدم موفقیت با توجه به نتایج ارزشیابی به ترمیم و اصلاح مراحل قبلی الگو اقدام کند.

مفهوم تدریس :

کوشش هایی که تا کنون برای ارائه تعریف مفهوم تدریس شده است . بیشتر برکاوش در باره ابعاد مختلف مفهوم تدریس متمرکز بوده و نه بر تدوین تعاریف دقیق و روشن آن . از تدریس تعاریف متعددی شده است از جمله :

۱) سهیم شدن در دانش یا مهارت .

۲)تدریس به منزله ی موفقیت : تعریف تدریس به منزله ی موفقیت بیانگر این اندیشه است که یادگیری و تدریس لازم و ملزوم و نیز وابسته به یکدیگرند. وقتی که می گوئیم " من ماشین نویسی را به شما خواهم آموخت " یعنی اگر روش استفاده از ماشین نویسی را به شما درس بدهم ، آن را خواهید آموخت .

۳)تدریس به منزله ی فعالیتی عمدی وهدفدار : گر چه ممکن است به طور منطقی متضمن یادگیری نباشد می توان پیش بینی کرد که سر انجام به یادگیری منتج خواهد شد ممکن است تدریس معلم به موفقیت دانش آموزان نینجامد، اما از او انتظار می رود که به نحو صحیح بدان بپردازد . کوشش در امر تدریس به معنی درگیر شدن در فعالیت های آموزشی نیست ، بلکه به منزله توجه داشتن به امور کلاس ، تشخیصهای درست در باره ی آن و تغییر دادن رفتار دانش آموز است . همچنین کوشش در انجام دادن کاری تا حدی به معنی داشتن مقصد و عمد است و برای مثال ، اگر معلم بگوید سعی می کنم املای کلمات تازه را به شما  یاد بدهم ، به طور ذهنی معلوم می شود که او قصد این کار را دارد نمی تواند مدعی خلاف آن باشد .

۴)تدریس به منزله ی هنر یا علم : در گفتگوهای عادی تدریس را در برخی موارد هنرو در برخی مواردی دیگر علم می نامندو گاهی نیز هر دو را به آن نسبت می دهند.

 " گیج " چنین استدلال می کند که فعالیتهای هنری ازنظم درونی و قانون مندی برخوردارند و می توانند با روش علمی تجزیه و تحلیل شوند. به نظر گیج ماهیت مبنای علمی تدریس عبارتند از : برقراری روابط بین متغیرهای یاددهی و یادگیری برخی از این روابط ممکن است امکان پیش بینی کردن یک متغیراز متغیر دیگر را فراهم سازد . هر قدر این روابط بیشتر علمی باشند اساس تدریس محکم تر است  هر اندازه اساس علمی آن محکم تر باشد ، فرصتهای بیشتر و بهتری برای بهبود تدریس فراهم خواهد شد.

۵)هر چند واژ های " تدریس " و " آموزش " مترادف با یکدیگر به کار می روند، با اندگی تفاوت از یکدیر متمایزند. آموزش که دامنه ی کاربرد آن از تدریس کسترده تر است به کلیه ی فعالیت هایی اطلاق می شود که به طور رسمی و غیر رسمی برای آموختن و نیز برای فعالیت هایی مانند خود آموزی آموزشهای برنامه ای و آموزش از راه دور که بدون حضور معلم صورد می گیرند ، به بیان دیگر در آموزش وجود معلم الزامی نیست ، اما در تدریس الزامی است و بدون او تدریس معنی ندارد. به این ترتیب آموزش ،تدریس را نیز در بر می گیرد و تدریس یکی از راههای آموزش است .

رویکرد جدید در تدریس :

امروزه دیدگاه بشر از تدریس صرف در کلاس درس فراتر رفته و رویکردها و گرایش های جدید که حاصل یافته های علوم تربیتی ، روان شناسی ، جامعه شناسی و مدیریت هستند، در عرصه تدریس و معلمی توجه دارد ، این رویکردها سبب می شوند که معلمین با وسعت نظر بیشتری به تدریس و نقش خود بنگرندو با بکار گیری آنها کیفیت یادگیری و رشد همه جانبه دانش آموزان را بهبود بخشند. 

راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران :

تشخیص نیازها ، علایق واهداف منحصر به فرد دانش آموزان و نظر سنجی یا مصاحبه ی فردی شیوه ی خوبی برای پی بردن به نیازها ، علایق و اهداف منحصر به فرد هر دانش اموز است . اطلاعات به دست آمده از نظر سنجی ها و مصاحبه ها را می توان با اطلاعات جمعیت شناختی و سابقه ی موجود در پرونده های دانش آموزان همچنین مشاهدات رفتار و عملکرد آنان تکمیل کرد. در این بخش علایق دانش آموز در طی نظر سنجی  به دست آمده ارائه می شود.

پرورش یادگیری در دانش آموزان :

*کمک به دانش آموزان برای انتخاب هدف :

درک اهمیت هدف گزینی برای دانش آموزان مهم است ؛ چرا که انتخاب هدف موجب انتظارات مثبت و دلایلی می شود که هر فرد برای کنترل زندگی اش می تواند از آن بهره بگیرد. به دانش آموزان برای برعهده گرفتن کنترل و هدایت راهی که می خواهند در پیش گیرند و آنچه که می خواهند انجام دهند کمک کنید. دادن فرصت هایی به دانش آموزان برای انتخاب هدف و یا سایر جوانب زندگی تحصیلی راهی برای کمک به آموختن مسئولیت پذیری، درک نیازهای فردی وخودگردان تر شدن و انسان سالم بودن است .

یک هدف دارای شرایط زیر است :

ادراک شدن : ( به وضوح معین و قابل سنجش باشد )

باور کردنی : ( باید باور کنید که می توانید آن را انجام دهید )

جالب و جذاب بودن : ( هم خودتان و هم دیگران راه را مطلوب بدانید)

دست یافتنی : ( با سن و توان فرد متناسب باشد)

فرایند ساده انتخاب هدف دارای مراحل زیر است :

- تعریف روشن هدف

- تهیه فهرست گام های لازم برای نیل به آن هدف

- فکر کردن در باره رفع مشکلات

- ارزیابی پیشرفت خود

- پاداش دادن به خود برای موفقیت

- تعیین محدوده زمانی برای دست یابی به هدف

* ارزیابی فضای کلاس :

محققان دریافته ا ند برای بررسی فضای کلاس عوامل دیگر نیز مطرح است که معمولا" این ویژگی ها شامل میزانی است که دانش آموزان کلاس را دارای ویژگی های مثبت و فاقد ویژگی های منفی بدانند.

نشانگرهای فضای مثبت در کلاس :

- انسجام : دانش آموزان همدیگر را می شناسند و به هم کمک می کنند و نسبت به هم رفتار دوستانه ای دارند.

- تنوع و گوناگونی : علایق دانش آموزان مختلف مورد تشویق قرار می گیرد.

- رسمیت : رفتار توسط قواعد رسمی هدایت می شود.

- همکاری : همکاری دانش آموزان با یکدیگر مورد تاکید است.

- رضایت مندی : دانش آموزان از کار کلاسی لذت می برند.

- توجه : معلم به نیازهای اجتماعی هیجانی یکایک دانش آموزان حساس است.

- دموکراسی : دانش آموزان در تصمیم گیری مشارکت دارند.

- هدف مندی : اهداف کلاس روشن است.

نشانگرهای فضای منفی در کلاس :

تبعیض : معلمان با برخی از دانش آموزان بهتر از سایرین رفتار می کنند.

دشواری : سطح دشواری کار کلاسی متناسب با وضعیت دانش آموزان نیست .

اختلاف : تنش و درگیری در بین دانش آموزان رایج است .

رقابت : رقابت دانش آموزان با یکدیگر مورد تاکید است .

کنترل اجتماعی : معلمان انتظارات خود را به شکل مقتدرانه توام با اعمال فشار و بدون در نظر گرفتن نیازهای دانش آموزان مطرح می سازند.

معلم یک سازماندهنده در عرصه ی تعلیم :

تدریس ، درس دادن یا انتقال معلومات و تجارب معین از ذهن معلم به ذهن دانش آموزان است و معلم هم مدرس نام دارد . براساس این تعریف وقتی معلم وارد کلاس می شود به فعالیت و سخن گفتن میپردازد و دانش آموزان جز گوش دادن و اجرای دستورات معلم و یا انجام دادن تکالیف تحمیلی معلم وظیفه و نقشی ندارند.

لیکن امروزه، تدریس را تحریک و راهنمایی و سازمان دادن یادگیری دانش آموزان ، تعریف می کنند . درتعریف اخیر معلم فقط نقش محرک و راهنما و سازماندهنده داردو خود دانش آموز است که باید فعالیت کند ، زیرا یادگیری وقتی درست انجام می گیرد که با فعالیت یادگیرنده همراه باشد. درتدریس به این معنا  معلم نقش ضبط صوت متحرک را بازی نمی کند بلکه وظیفه ی سنگین ترراهنمایی و سازماندهندگی را به عهده دارد.

خصوصیات یک سازماندهنده خوب :

* هرگز تمام تصمیم ها را شخصا" نمی گیرد .

* به دیگران نمی گوید چگونه وچه وقت کاری راانجام دهند.

* به گروه و افراد کمک می کند که هدفهای خود را تعیین و تنظیم و روشن نمایند.

* مسئولیت ها را به قدر امکان میان افراد توزیع می کند.

* پیش قدمی و ابتکار را تشویق می کند.

* معتقد است به اینکه همه کارها از عهده یک نفر ساخته نیست .

* روی قدرت و نیروی افراد گروه بیش از ضعف آنها تاکید می کند.

* انتقاد از خود و ارزشیابی خودرا میان گروه معمول می سازد.

* کنترل و انضباط را نگاه می داردتدریس نتیجه بخش ، یادگیری معنادار را تشکیل می دهد.

ویژگیهای یک روش تدریس خوب :

      هدف را برای دانش آموزان روشن نماید.

    دانش آموزان را به فعالیت بر انگیزد.

     قدرت داوری در باره ی نتایج رادر دانش آموزان ایجاد کند.

   به دانش آموزان امکان دهد که به بررسی نتایج به دست آمده بپردازند.

   سطح تربیتی و تحصیلی دانش آموزان را در نظر بگیرد.

    به تدریج  از روش روان شناختی به روش تربیت منطقی منتقل شود.

   حتما" رسیدن به هدف را ممکن سازد.

   ماده درسی و فعالیت دانش آموزان را وسیله قرار دهد نه هدف .

     برنامه درسی را به زندگی اجتماعی مربوط کند.

   برنامه درسی را برای دانش آموزان ، مفهوم و مطلوب نماید.

      روش تدریس ، وسیله معلم برای تکوین شخصیت به عنوان فرد اجتماعی فعال باشد.

    با استعداد و تمایلات دانش آموزان هماهنگ باش کاملا" بر اصول یادگیری مبتنی باشد زیرا روش یادگیری دانش آموزان است که

       روش تدریس معلم را تعیین  می کند و عکس آن درست نیست .         

    دانش آموزان را به تفکر خلاق وا دارد و کنجکاوی ایشان را بر انگیزد.

      از میل به بازی ، تقلید ، کنجکاوی و رقابت دان آموزان استفاده کند.

      از تمام حواس مخصوصا" حس بینایی و شنوایی دانش آموزان استفاده کند.

      خود معلم روش تدریس را کاملا" فهمیده باشد.

      رعایت تدریج از : الف ) معلوم به مجهول  ب ) آسان به دشوار   ج ) محسوس به معقول   د) عملی به نظری

تاکید بر استفاده از روشهای فعال ونوین آموزشی :

در تعیین اهداف ، انتخاب و سازماندهی محتوا ، سعی براین است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد واز طرق مختلف به فعالیتهای ذهنی ، علمی ، فردی و گروهی وادار می شود ، به عبارت دیگر ،محتوا روی درگیرشدن مستفیم دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تاکید داشته و آنان را فعال می نماید به همین دلیل در برنامه ی آموزش بر "روش آموزش " بیشتر تاکید  می شود تا آموزش مجموعه ای از اطلاعات و دانستنی ها ، از این رو باید به دانش آموزان راه و روش یادگیری و حل مسئله را آموخت ، برای تحقق این هدف بر استفاده از روشهای فعال تاکید می شود.

از مهمترین روش های فعال ونوین تدریس که در آموزش دروس می توان از آنها استفاده کرد به موارد زیر اشاره می شود:

                  روش حل مسئله

                  روش بحث گروهی

                  روش پرسش و پاسخ

                  روش بارش مغزی ( ذهن انگیزی )

                  روش همیاری از طریق تدریس اعضای تیم

                  روش همیاری از طریق طرح کارایی تیم

1- روش حل مساله :

در این روش با ارائه ی سؤالاتی از طرف معلم ، یادگیرندگان در موقعیتی مسئله دار قرار می گیرند. حل مساله را می توان به صورت فرآیندی در نظر گرفت که به وسیله ی آن یادگیرنده ترکیبی ا ز قواعد پیشتر آموخته شده را کشف می کند و می تواند برای رسیدن به راه حلی برای یک موقعیت جدید از آنها بهره گیرد ودر طی این فرایند به یادگیری جدید نایل شود. این موضوع تازه آموخته شده ، یک قاعده با قانون رده ی بالاتر است که یادگیرنده را قادر می سازد سایر مسائل از این نوع را حل کند.

مراحل تدریس به روش حل مساله :

* ارائه و بیان مساله.

* ارائه ی فرضیه .

* تقسیم دانش آموزان به گروههای چند نفره یا به صورت انفرادی و بررسی راه حل های موجود ، ارائه ی گزارش هر گروه در مورد راه حل پیشنهادی .

* تایید یا در فرضیات با توجه به مباحث مطرح شده توسط گروهها ، تعمیم فرضیات تایید شده به موارد مشابه .

2- روش بحث گروهی:

روش بحث گروهی ، گفت و گویی سنجیده و منظم در باره ی موضوعی خاص و مورد علاقه ی مشترک شرکت کنندگان در بحث است . در این روش ، دانش آموزان با شرکت فعال در فعالیت های کلامی ابعاد مختلف یک مساله را مورد بحث قرار می دهند و در پایان نسبت به آن شناخت عمیق تری به دست می آورند. همچنین درک می کنند که دیگران نیز نظریاتی دارند وباید به نظریات آنان احترام گذاشت . استدلال کردن و گوش دادن به حرفهای دیگران را می آموزند و دارای روحیه ی تحمل آرا می گردند. همچنین از طریق بحث گروهی ، روابط گروهی را تمرین می کنند. در این روش ، وظیفه ی اصلی معلم تحلیل و ارزش یابی جریان بحث ، منطق ، سازمان و صحت مطالب گفته شده است . البته او می تواند نقش هدایت کننده ی بحث را داشته باشد و هر جا که بحث به بن بست برسد یا از مسیر اصلی خارج شود ، آن را به مسیر اصلی هدایت کند. هم چنین باید مراقب باشد که افراد بخصوصی ، بحث را به خود اختصاص ندهند .

 

مراحل تدریس روش بحث گروهی :

 

* انتخاب موضوع مورد بحث .

* بیان هدف های آموزشی بحث .

* ابراز نظر همه ی اعضا در باره ی موضوع مورد بحث.

* انتخاب دو نمونه پاسخ که یکی به پاسخ مساله ی مورد بحث نزدیک تر و دیگری دورتر است با ذکر دلیل مطرح کننده.

* هدایت جریان بحث به سوی پاسخ مناسب و نتیجه گیری از بحث .

* نظرخواهی از دانش آموزان در باره ی پاسخی که به نظرمناسب است و انجام بحث و گفت و گو در این زمینه .

* ارزش یابی فعالیت های دانش آموزان شرکت کننده در بحث .

3- روش پرسش و پاسخ :

پرسش و پاسخ روشی است که معلم به وسیبه ی آن شاگرد را به تفکر در باره ی مفهومی جدید یا بیان مطلبی از معلوم به مجهول تشویق می کند و با طرح سؤال های برنامه ریزی شده شاگرد را در کشف مفاهیم جدید هدایت می کند. سؤالات باید با توجه به زمینه های علمی شاگردان طرح گردد و به گونه ای مطرح شوند که توجه شاگردان را بر انگیزد و ذهن را به حرکت در آورد.

مراحل تدریس روش پرسش و پاسخ :

 

*انتخاب عنوان توسط معلم : طرح سؤال یا مساله از ساده به مشکل .

*ارائه پاسخ از سوی دانش آموزان : دادن فرصت به دانش آموزان تا در باره ی موضوع فکر کرده و اطلاعات را جمع آوری و به بحث و گفت و گو بپردازند.

*نتیجه گیری : در این مرحله نکات مهم سؤالات دوباره مورد مرور قرار می گیرد و در تابلو یاداشت می شود . دانش آموزان باید تشویق شوند تانتیجه گیری را خود انجام دهند.

 

4) روش بارش مغزی ( ذهن انگیزی) :

 

در این روش دانش آموزان با آزادی تمام کلیه ی مطالبی را که درمورد موضوع به ذهنشان می رسد ، فورا"بیان می کنند، و به طور ناخودآگاه و فوری از یافته ها و دانسته های قبلی خود استفاده می کنند و آنها را به کلاس ارائه می دهند.به تدریج دانش آموزان مجموعه ی جملات و کلماتی را بیان می کنند که تمامی آنها در کنار یکدیگر می تواند بخش عمده ای از مطالب مرتبط با سر فصل مربوطه را ارائه دهد.

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
معاون آموزشی کیانی
دوشنبه 8 اردیبهشت 1393
جمعه 16 آذر 1397 03:38 ق.ظ

Incredible plenty of excellent facts.
preis cialis 20mg schweiz cialis 10mg prix pharmaci cialis therapie we choice free trial of cialis brand cialis nl tadalafil 5mg get cheap cialis cialis dosage amounts cialis price in bangalore cialis daily
پنجشنبه 15 آذر 1397 08:16 ق.ظ

Reliable data. With thanks.
cialis generico postepay generic cialis tadalafil cialis for sale south africa cialis with 2 days delivery il cialis quanto costa cialis generico in farmacia where do you buy cialis cialis kaufen wo price cialis per pill cialis generika
چهارشنبه 14 آذر 1397 01:33 ق.ظ

You mentioned this superbly.
buy online cialis 5mg wow cialis 20 click now cialis from canada safe dosage for cialis cialis mit grapefruitsaft il cialis quanto costa cialis pills effetti del cialis cialis 5 mg buy cilas
سه شنبه 13 آذر 1397 02:35 ب.ظ

You said it adequately..
viagra vs cialis vs levitra cialis baratos compran uk we like it cialis price cialis generic availability cialis coupons printable compare prices cialis uk cialis kaufen bankberweisung viagra cialis levitra calis prix de cialis
یکشنبه 11 آذر 1397 02:10 ب.ظ

With thanks. Numerous stuff!

achat cialis en itali cialis prezzo in linea basso cialis 5 mg funziona usa cialis online cialis coupons printable we use it cialis online store get cheap cialis look here cialis order on line cialis 5mg prices on cialis 10 mg
شنبه 10 آذر 1397 02:19 ب.ظ

Good material. With thanks!
cialis diario compra venta de cialis canada prices on cialis 10 mg deutschland cialis online cialis prices cialis generico price cialis best buy cheap cialis in uk cialis generika in deutschland kaufen cialis lowest price
جمعه 9 آذر 1397 02:51 ب.ظ

Great data. Kudos.
we choice cialis uk buy name brand cialis on line cialis daily generic cialis free cialis acheter cialis meilleur pri online prescriptions cialis cialis 5mg prix cialis canada on line acheter cialis kamagra
جمعه 9 آذر 1397 03:04 ق.ظ

Superb write ups, With thanks!
buy cialis sample pack generic cialis in vietnam cialis venta a domicilio cheap cialis compare prices cialis uk cialis y deporte tadalafil 5mg we use it cialis online store cialis daily dose generic precios de cialis generico
پنجشنبه 8 آذر 1397 03:46 ب.ظ

You expressed it adequately!
cialis generico milano cialis usa cost cialis patent expiration cialis alternative import cialis generic cialis in vietnam cialis online generic cialis 20mg tablets venta cialis en espaa 200 cialis coupon
پنجشنبه 8 آذر 1397 03:41 ق.ظ

You've made your point.
cost of cialis cvs generic cialis pill online the best site cialis tablets acheter cialis kamagra cialis authentique suisse click here take cialis ou trouver cialis sur le net dosagem ideal cialis tadalafil 20 mg cialis mit grapefruitsaft
چهارشنبه 7 آذر 1397 03:12 ب.ظ

You said it very well..
prescription doctor cialis only best offers cialis use cialis 5 mg para diabeticos cialis herbs comprar cialis navarr cialis ahumada ou acheter du cialis pas cher cialis vs viagra cialis dose 30mg cialis from canada
چهارشنبه 7 آذر 1397 03:10 ق.ظ

With thanks! I enjoy it!
cialis 20 mg best price cialis 20mg preis cf generic cialis at the pharmacy cialis canada link for you cialis price order cialis from india 200 cialis coupon cialis 20mg prix en pharmacie prezzo cialis a buon mercato only best offers 100mg cialis
پنجشنبه 19 مهر 1397 06:58 ب.ظ

Regards, Numerous tips.

levitra 20 mg bayer prezzo levitra 20 mg bayer prezzo levitra generic buy levitra 10mg buy levitra 20 mg vardenafil buy 10 mg levitra buy levitra 10mg levitra 10 mg prezzo levitra 20 mg bayer prezzo
یکشنبه 8 مهر 1397 06:36 ق.ظ

Helpful data. Thank you.
callus enter site 20 mg cialis cost cialis dosage venta cialis en espaa prix de cialis cialis pills boards cialis pills boards buying cialis in colombia generic cialis tadalafil cialis dosage amounts
شنبه 7 مهر 1397 05:43 ق.ظ

Kudos! Ample knowledge!

cialis 20 mg best price cialis for bph cialis generique when will generic cialis be available cialis italia gratis online cialis cialis savings card only now cialis 20 mg cialis for daily use cialis prices in england
چهارشنبه 28 شهریور 1397 09:34 ب.ظ

Thanks, I like this!
cialis tablets australia cialis for daily use where to buy cialis in ontario cialis generico in farmacia order cialis from india cialis generic tadalafil buy side effects of cialis cialis coupons cialis 5 mg effetti collateral cialis daily
پنجشنبه 15 شهریور 1397 07:45 ق.ظ

Nicely put. With thanks.
cialis 10mg prix pharmaci we choice cialis uk low cost cialis 20mg fast cialis online cialis prices in england we like it cialis price buy cialis online nz we recommend cialis best buy cialis canada pastillas cialis y alcoho
سه شنبه 13 شهریور 1397 11:39 ب.ظ

Fantastic info. With thanks!
online pharmacies india aarp recommended canadian pharmacies best canadian pharmacy pharmacy times drugstore online shopping reputable canadian prescriptions online online pharmacies trust pharmacy canadian buy viagra 25mg Northwest Pharmacy
سه شنبه 13 شهریور 1397 06:15 ق.ظ

Incredible loads of good data.
viagra in pharmacy buy viagra online next day delivery cheapest viagra with prescription can you buy viagra without a prescription get viagra cheap cheapest viagra with prescription order viagra online cheap buy viagra online usa buy viagra from usa online buy viagra
یکشنبه 11 شهریور 1397 02:33 ب.ظ

Truly many of awesome data!
only now cialis for sale in us buy online cialis 5mg cialis dosage recommendations cialis tablets cialis generika cialis prezzo al pubblico recommended site cialis kanada generic cialis pill online callus cialis name brand cheap
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:31 ق.ظ

Fantastic information, Thanks a lot!
tadalafil 20mg does cialis cause gout cialis dose 30mg interactions for cialis order cialis from india precios de cialis generico generic cialis 20mg uk cialis preise schweiz cialis tadalafil online where cheapest cialis
جمعه 7 اردیبهشت 1397 09:01 ب.ظ

Great data. Thanks a lot.
cialis tadalafil order a sample of cialis cialis herbs we choice free trial of cialis cialis online napol cialis y deporte how does cialis work cialis patentablauf in deutschland only best offers 100mg cialis click here take cialis
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 09:31 ق.ظ

You made your position pretty effectively.!
cheap generic sildenafil viagra online buying viagra uk uk online pharmacy viagra generic viagra uk pharmacy buy viagra online india generic viagra uk viagra prices uk where can you buy viagra from order viagra online
شنبه 18 فروردین 1397 01:07 ق.ظ

Really all kinds of superb material.
enter site natural cialis cialis 10 doctissimo what is cialis cialis prezzo di mercato cialis dosage amounts buy cialis uk no prescription cialis free trial cialis generisches kanada cialis en 24 hora cialis 200 dollar savings card
جمعه 3 فروردین 1397 11:29 ب.ظ

Appreciate it. Numerous information!

cialis italia gratis only now cialis for sale in us tesco price cialis purchasing cialis on the internet cialis 10 doctissimo cialis 30 day sample buy cialis online nz cialis e hiv cialis dosage amounts generic cialis at walmart
دوشنبه 28 اسفند 1396 05:08 ق.ظ

Many thanks. An abundance of postings.

bulk cialis dosagem ideal cialis acquisto online cialis cialis 30 day sample cialis coupons cialis sans ordonnance acheter cialis kamagra cialis 20 mg cost deutschland cialis online order cialis from india
جمعه 17 آذر 1396 12:48 ب.ظ
Thanks for another informative blog. Where else may just I am
getting that kind of information written in such an ideal manner?
I've a mission that I'm simply now running on, and I have been on the glance out for such info.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:23 ب.ظ
What's up all, here every person is sharing these familiarity, thus it's nice to read this webpage,
and I used to go to see this blog every day.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است