تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - روش های درست و نادرست گذراندن اوقات فراغت برای دانش آموزان
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





پركردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گاه به معضلى جدى براى والدین تبدیل مى شود. اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبى استفاده شود، مى تواند به دورانى اثرگذار و حتی نقطه عطفی در زندگى دانش آموزان تبدیل شود، ولى همیشه چنین اتفاقى رخ نمى دهد. در شهرها مشكل پر كردن اوقات فراغت بیشتر به چشم می آید. تا نیمه شب پاى تلویزیون نشستن، ساعت ها ور رفتن بى هدف با رایانه، صبح ها تا دیروقت خوابیدن و بخش عمده روز را با كسالت سپرى كردن شیوه ای رایج در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرها است.

بعضى از نوجوانان، بخصوص نوجوانان پسر هم گروه هایى تشكیل مى دهند و وقتى راهى مناسب براى گذران اوقات فراغت پیدا نمى كنند، براى والدین مایه نگرانى مى شوند. چون ممكن است اوقات فراغتشان را با دست زدن به اعمال نابهنجار و حتى بزهكارى پركنند.

بسیاری از دانش آموزان، اوقات فراغت به ویژه تعطیلات تابستان را دوره استراحت مطلق می دانند. آنها این دوران را زمانى براى فرار از فشار مدرسه تلقى مى كنند و فكر می كنند كه باید صرفاً به استراحت بپردازند. این در حالی است كه به تجربه ثابت شده در صورتی كه آموزش هایی به شكل سرگرم كننده برای دانش آموزان تدارك دیده شود، اوقات فراغت می تواند نقطه عطفی در زندگی دانش آموزان باشد و حتی آینده آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

سیمین عفیفی روانشناس می گوید:«اوقات فراغت، درواقع دوره تربیت غیر رسمی برای دانش آموزان است كه این تربیت غیر رسمی حتی بیش از تربیت رسمی می تواند در تغییر رفتار فرد مؤثر باشد. چرا كه فعالیت های غیررسمی این دوره غالباً مورد علاقه بچه ها است و آنها آن را آزادانه انتخاب می كنند».

به این ترتیب اگر برنامه هاى آموزشى جالبى برای دانش آموزان تدارك دیده شود، اوقات فراغت آنها از حالت كسالت بار خارج مى شود و به جای این كه بچه ها از سر بیكارى به رفتارهاى نابهنجار روی آورند، مهارت هایی مى آموزند و هم خود را سرگرم مى كنند و هم امكان اشتغال پیدا مى كنند. در غیر این صورت، اوقات فراغت نتیجه مثبتى به همراه نمى آورد. بنابراین والدین لازم است در برنامه ریزی هایی كه انجام می دهند علاقه فرزندانشان را نیز در نظر داشته باشند.

بچه ها به خاطر فشاری كه در دوران مدرسه به آنها می آید دایم منتظر آمدن فصل تابستانند و فكر می كنند كه نباید در تابستان كاری انجام دهند. در این شرایط والدین برای بچه هایشان برنامه هایی تدارك می بینند كه عمده آنها شركت در كلاس های آموزشی است. بسیاری از دانش آموزان به این دلیل به این كلاس ها مى روند كه والدین به آنها فشار می آورند. به این ترتیب در بسیارى از مواقع برنامه هاى والدین براى اوقات فراغت بچه ها برای آنها حالت تكلیف پیدامى كند و نتیجه چندانی به بار نمی آورد.

گاهی والدین برای ثبت نام بچه ها در كلاس های مختلف با هم مسابقه می گذراند و اتفاقاً شركت بچه ها در كلاس های هنری و ورزشی و ... برای آنها هزینه زیادی هم به همراه می آورد. اما این آموزش ها غالباً تداوم نمی یابد و در نتیجه بچه ها از آنها چندان سودی نمی برند. ضمن این كه در بسیاری از مواقع چنان كه گفته شد به حالت تكلیف در آنها شركت می كنند.

البته فرستادن بچه ها به كلاس های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنها را به كلاس های آموزشی فرستاد. بلكه مى توان براساس علاقه بچه ها برای آنها برنامه ریزی كرد. درواقع بچه ها نباید احساس كنند كه به اجبار باید در كلاس ها شركت كنند. حتماً هم لزومی ندارد بچه ها را به كلاس های رایج نظیر نقاشی بفرستیم. بلكه می توانیم آنها را به كلاس هایی بفرستیم كه مهارت هایی مثل مكانیكی، نجاری، خیاطى، آرایشگرى یا گل سازى و ... را در آنها بیاموزند.

تشكیلات و امكانات محلی به كمك پر كردن اوقات فراغت دانش آموزان بیاید
در برخی از كشورها برنامه هاى زیادى براى تعطیلات طولانى دانش آموزان تدارك دیده مى شود. این برنامه ها اغلب از سوى تشكیلات محلى به اجرا درمى آید.

سینا امیری كارشناس مدیریت می گوید:«در اروپا پدر و مادرها از قبل براى هر تعطیلاتی به ویژه براى تعطیلات طولانى تابستان برنامه ریزى مى كنند تا بچه ها به حال خود رها نشوند. حتی والدین مدتی را مرخصى مى گیرند تا با بچه هایشان باشند. البته امكانات جنبى هم براى این دوران زیاد است. این امكانات را مراكز محلى كه همان انجمن هاى محلى و دفاتر نوجوانان و جوانان هستند (مانند فرهنگسراها) ایجاد مى كنند. آنها بچه هاى محل كه در سنین میان هفت و هشت سال تا ۱۵، ۱۶ سال هستند را جمع مى كنند و آنها را به مدت سه هفته به اردوگاه مى برند. دراین مدت، بچه ها فعالیت هاى مختلف تفریحى، سیاحتى و گردشى دارند. گیاهان كوه ها را مى بینند و درباره آنها بحث مى كنند و فعالیت هاى محلى را نظاره می كنند.

مراكز محلى در آستانه تابستان برنامه هایشان را پیشنهاد مى دهند و بچه ها هركدام را بخواهند انتخاب مى كنند. در اردوها، ورزش فعالیت اصلى است و بچه ها فعالیت هاى جنبى مانند نامه نگارى را هم مى آموزند. این مراكز دانش آموزان را بیمه مى كنند و مواظبت از آنها را به طور كامل به عهده مى گیرند. از آنجایى كه براى چنین فعالیت هایى نیرو لازم است، این مراكز به داوطلبانى كه به سن ۱۶-۱۵ سالگى وارد مى شوند، نگهدارى بچه ها را آموزش مى دهند. بچه ها از سن ۱۸-۱۷ سالگى و دوران دانشجویى به صورت پاره وقت در این اردوها فعالیت مى كنند. ویژگى این اردوها این است كه هم افراد فقیر و هم ثروتمند، مى توانند در آنها شركت كنند. ضمن این كه دولت براى بچه ها هزینه اى را درنظر مى گیرد.

خانواده ها هم از این برنامه ها استقبال مى كنند، چون علاوه بر این كه نحوه گذران اوقات فراغت بچه ها برایشان مهم است، مى دانند كه اگر بچه ها را به حال خود رها كنند ممكن است به راه خطا بروند و وقتى دراین برنامه ها شركت مى كنند، دست كم اندكى تحت نظارت هستند».

در كشور ما هم برخی از ارگان ها امكاناتی دارند كه می توانند آنها را در طول تابستان در اختیار بچه ها قرار دهند. به عنوان مثال می توان ترتیبی داد كه در مناطق فقیرنشین بچه ها با كارت های دانش آموزی از امكانات ورزشی و سرگرمی و آموزشی دولتی به طور مجانی یا با هزینه اندك استفاده كنند. یا می توان بخشی از هزینه شركت بچه های فقیر در كلاس ها یا مكان های تفریحی و ورزشی را تأمین كرد و بر نحوه خرج آن هم نظارت كرد.

وقتی تماشای تلویزیون تنها سرگرمی بچه ها در اوقات فراغت می شود
فیلم ها و مجموعه هاى تلویزیونى موردعلاقه بچه ها است، به خصوص فیلم هاى اكشن جذابیت و كشش زیادى براى نوجوانان دارد. درحالى كه كارشناسان مى گویند هرچند كه فیلم هاى اكشن مى تواند موجب تخلیه روانى همه افراد شود، ولى وقتى زمینه مهیا باشد، به افزایش خشونت و الگوبردارى از رفتارهاى خشن مى انجامد. عده اى از بچه ها هم انرژى زیادى دارند و مى خواهند این انرژى را تخلیه كنند و بهترین روش تخلیه انرژى را در زد و خوردى كه از فیلم های خشن یاد گرفته اند، مى بینند.

درحالى كه اگر از بسیاری از خانواده ها بپرسید بچه هایشان اوقات فراغتشان را چگونه می گذرانند مى گویند كه تا آخر شب فیلم مى بینند یا بیشتر وقتشان را پای رایانه سپری می كنند.

برخی از والدین حتی برای از سرباز كردن بچه ها این كار را تشدید می كنند. آنها اگر فیلمی مشهور شده باشد آن را تهیه می كنند و بچه هایشان را تنها می گذارند تا این فیلم ها را تماشا كنند، بدون این كه بدانند در این فیلم ها چه چیزهایی هست و چه قدر روی بچه ها اثر می گذارد. یا حتی بدون اطلاع كافی اجازه می دهند كه بچه ها بازی های رایانه ای نامناسبی تهیه كنند و به راحتی خشونت را تمرین كنند. نتیجه این كه زمینه پرخاشگری در آنها تقویت می شود.

به هر حال اوقات فراغت زمانی است كه فرد در آن به فعالیت خاصی مشغول نیست. بسیاری از ما برای این اوقات برنامه ریزی نمی كنیم و این در مورد اوقات فراغت دوره تابستان بچه هایمان هم صادق است. در حالی كه با برنامه ریزی برای این دوره می توان به بچه ها كمك كرد تا خودشان و استعدادها و علایقشان را كشف كنند، مهارت هایی بیاموزند و حتی شیوه هایی برای برقراری مناسبات اجتماعی بهتر با والدین، دوستان و ... را تمرین كنند.

بر عكس اگر برنامه مناسبى براى اوقات فراغت بچه ها تدارك دیده نشود، از یك طرف كسالت و از سوی دیگر خشونت و رفتارهاى نابهنجار به سرعت میان برخی از آنها جا باز مى كند. بنابراین بسیاری از والدین لازم است كه این ایده را كه اوقات فراغت چیزی زاید است را كنار بگذارند. طبیعى است كه اگر براى اوقات فراغت بچه ها هدف گذارى نكنیم، واقعاً هم اوقات فراغت زاید به نظر مى رسد و والدین از خدا مى خواهند كه تابستان هرچه زودتر به پایان برسد.





نوع مطلب :
برچسب ها : روش های درست و نادرست گذراندن اوقات فراغت برای دانش آموزان،
لینک های مرتبط : دبستان بهاران،
معاون آموزشی کیانی
شنبه 10 خرداد 1393
دوشنبه 28 فروردین 1396 09:36 ق.ظ
These are truly impressive ideas in concerning blogging.

You have touched some good things here. Any way
keep up wrinting.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است