تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - تدریس نگاره 8 پایه اول
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





به نام خدا

تدریس نگاره ی 8

چه دنیای قشنگی !

ارزشیابی از نگاره ی 7:

سوال و جواب در باره ی نگاره ی 7 و همچنین بخش کردن وصداکشی .

بخش و صدا کشی از این جهت حائز اهمیت است که دانش آموز باید بتواند اجزاء کلمه را تفکیک کند تا وقتی وارد آموزش نشانه ها شدیم ، در نوشتن املای یک کلمه مشکلی نداشته باشد.

- شغل اصلی مردم روستا چیست؟

- در تولید محصولات کشاورزی چه کسانی همکاری می کنند ؟

چند کلمه بگو که صدای اولشان ( اُ) باشد ؟.( اُتاق – اُردک – اُمید - اُفتاد ) به این کلمات هم آغاز می گویند.

کلماتی را بگو که صدای آخرشان ( ف ) باشد؟ ( برف - علف – کیف - ناف ) به این کلمات هم پایان می گویند.

گوسفند را بخش کن ، سپس صداهای آن را بکش .

گوسفند ــــــــــــــــــــ»  گوسـ  +  فَـند  * صداکشی { گوسـ ـــــ» گـ + و + سـ }  { فَـنـد ـــــ» فـ + ـَ + نـ + د } 

همان طور که در تدریس نگاره های قبل گفتم شما می توانید سوال های بیش تری از متن نگاره ی قبل ( در این جا منظور نگاره ی 7 ) از دانش آموز بپرسید تا ببینید به اهداف مورد نظر رسیده اند یا خیر . بخش کردن و صدا کشی و نیز از قسمت های ببین و بگو , گوش کن و بگوو بگرد و پیدا کن نگاره ی 7 هم سوالاتی اضافه طرح کنید .

 


 

اهداف درس ( نگاره ی 8 ):

۱  آشنایی با باغ وحش

۲  آشنایی با حیوانات وحشی

۳  تقویت علاقه نسبت به حیوانات

۴  آشنایی با مکان و نوع زندگی حیوانات

۵  آموزش رعایت نکات ایمنی در باغ وحش

۶  توجّه به قدرت خداوند در تنوّع حیوانات

۷  توانایی رسم خطوط منحنی با دو حرکت

۸  توانایی تلفظ کلید واژه های درس چون خرگوش، خرس، پلنگ و...

 

مفاهیم , هدف ها و مهارت های نگاره ی 8

1 – تعریفی از باغ وحش ارائه می دهد .

2 – تعدادی از حیوانات را که در باغ وحش نگه داری می شوند ، نام می برد .

3 – حیوانات را به اهلی و وحشی تقسیم بندی می کند .

4 – تعدادی از حیوانات اهلی را نام می برد .

5 – به چند مورد از حیوانات وحشی اشاره می کند .

6 – بخشی ازغذای مورد علاقه ی حیوانات اهلی و وحشی را بیان می کند  .

7 – به تفاوت غذای حیوانات اهلی و وحشی اشاره می کند .

8 – به شناخت در باره ی زیستگاه حیوانات ( محل زندگی ) علاقه دارد   .

9 – از بیابان ، دریا و جنگل به عنوان سه زیستگاه عمده ی حیوانات نام می برد  .

10 – از این که حیوانات داخل قفس باشند احساس ناراحتی می کند .

11 – به چند مورد از نکات ایمنی داخل باغ وحش اشاره می کند.

12 – او حیوانات را دوست دارد و شکار آن ها را نادرست می شمارد .

13 – وجود حیوانات گوناگون را سبب قدرت پروردگار می شمارد .

14 – او به حیوان مورد علاقه ی خود اشاره می کند .

15 – او قرار گرفتن در صف برای تهیه ی بلیط و با نوبت وارد

 باغ وحش شدن را احترام به قوانین و مقررات و حقوق دیگرا بر می شمارد.

16 – اگر سوالی در ذهن داشته باشد و یا به مشکلی در

باغ وحش برخورد کند به اطلاعات مراجعه می کند.

 

 

تدریس درس

نمی دانم برای کلاس شما امکانش هست بازدیدی از

یک باغ وحش داشته باشید یا نه ( شهر ما باغ وحش نداره.)،

چه بهتر که هیچ شهر ایران باغ وحش نداشته باشه ،

گردشی در اینترنت در باره ی وضعیت باغ وحش های ایران

شما را متوجه منظورم می کنه. ما فعلاً به همین لوحه اکتفا می کنیم.

 

کار گروهی :

- هریک از دانش آموزان دربارهٔ آنچه در تصویر می بینند، فکر می کنند.

- دانش آموزان هر گروه دربارهٔ آنچه در تصویر می بینند، با هم گفت وگو می کنند.

- با توجه به نظر معلم، نماینده ای از گروه یا همهٔ اعضای گروه

هرچه را در تصویر می بینند، بیان می کنند.

- معلم با توجه به اهداف این نگاره، دانش آموزان را

 هدایت کرده و اشکالات تلفظی آنها رابرطرف می کند.

 

البته برای ایجاد انگیزه بهتره قبلش در باره ی حیوانات

مورد علاقه ی بچه ها صحبت کنیم و نظرشان را بخواهیم .

و این که چی می خورن و در کجا زندگی می کنن و ...

 

اکنون :

تصویر نگاره ی 8 را مقابل دیدگان کودک قرار می دهیم .

سوالات باید ما را به اهداف و مفاهیم بالا نزدیک کند .

1 – تصویر چه جایی را نشان می دهد؟   باغ وحش

2 – به چه جایی باغ وحش می گویند ؟

به جایی که در آن جا از حیوانات مراقبت می کنند.

جایی که ازحیوانات برای تماشای مردم نگه داری می کنند.

3 – چه حیواناتی در باغ وحش وجود دارد ؟

شیر ، پلنگ ، شتر ، فیل ، آهو ، خرگوش ، گرگ ، خرس و...

4 – به چه جانورانی اهلی می گویند ؟

جانورانی را کهانسان از آن ها نگه داری استفاده می کند.

5 – چند جانور اهلی نام ببر؟

گاو، اسب، الاغ، گوسفند، مرغ و خروس

6 – غذای بیش تر حیوانات اهلی چیست ؟

غذای بیش تر حیوانات اهلی از گیاهان است.

مثل : علف ، برگ درختان ، یونجه و ...

7 – به چه جانورانی وحشی می گویند ؟

جانورانی که بودنشان در کنار انسان خطرناک است.

8 – چند جانور وحشی نام ببرید ؟

شیر ، پلنگ ، گرگ ، ببر ، مار و...

9 – غذای بیش تر حیوانات وحشی چیست ؟

غذای بیش تر حیوانات وحشی از گوشت است .

10 – حیوانات در چه جاهایی زندگی می کنند ؟

برخی از حیوانات در شهر و روستا در کنار انسان ها زندگی می کنند.

بعضی در جنگل زندگی می کنند.

تعدادی از حیوانات در بیابان زندگی می کنند.

کوهستان ، قطب و دریا هم محل زنگی برخی حیوانات است.

11 – از دیدن حیوانات داخل قفس چه احساسی داری  ؟

دوست دارم حیوانات در محل زندگی خود آزادانه زندگی کنند.

12 – در بازدید از باغ وحش چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

دست را داخل قفس حیوانات نبریم .

اگر می خواهیم غذایی را به حیوانی بدهیم ابتدا از مسئولین

باغ وحش کسب اجازه کنیم.

هشدارهای مسئولین و تابلو ها جدی بگیریم.

13 –چه کسانی به حیوانات آسیب می رسانند ؟

 بیش تر شکارچی ها به حیوانات آسیب می رسانند.

ما هم باید محل زندگی حیوانات را آلوده و کثیف نکنیم .

14 – وجود این همه حیوان با رنگ ها و نژاد های مختلف نشانه ی چیست ؟

نشانه ی قدرت خداوند است .

15 – اگر سوالی در ذهن داشته باشی چه می کنی ؟

از مسئولین باغ وحش و یا اطلاعات موجود در باغ وحش می پرسم.

 

 

مطابقت تصویر با واژه و بیان شفاهی

هدف اصلی این قسمت مطابقت تصویر با واژه به طور غیر مستقیم، رفع اشکالات تلفظی،تقویت بیان شفاهی و تصویری است. بنابراین آموزگار باید دقت کند که هرگز به واژهٔ زیر تصویرهای کوچک تأکید نکند. هرچند دانش آموز ناخودآگاه میان تصویر و شکل خطی، ارتباط ایجاد می کند.

تصاویر موجود در زیر نگاره:

خرگوش، خرس، شتر، پلنگ، شیر، گرگ

کدام تصاویرها هم پایانند ( صدای آخرشون مثل هم است ) ؟

{ گرگ و پلنگ ، صدای آخرشون چیه؟ ( گ)}

{ شتر و شیر ، صدای آخرشون چیه؟ ( ر)}

کدام تصاویر هم آغازند ( صدای اولشون مانند هم است ) ؟

{<< خرس و خرگوش>> ، صدای اولشان چیه؟ ( خـ ) }

{<< شیر و شتر >> ، صدای اولشان چیه؟ ( شـ ) }

صدای اول ( پلنگ ) چیست ؟ (پـ)

چند کلمه بگو که صدای اولشون ( پـ ) باشه ؟ پا ، پدر ، پول و...

صدای اول کلمه ی گرگ چیست ؟ (گـ )

چند کلمه بگو صدای اولشون ( گـ ) باشد ؟ گاز ، گرم ، گاو و ...

صدای آخر کلمه ی خرس چیست؟ ( سـ )

چند کلمه بگو که صدای آخرشون ( سـ )  باشد ؟ کلاس ، یاس ، بوس و...

کلماتی را بگویید که مانند (( گرگ )) صدای اول و آخرش مثل هم باشد.

{ درد ، داد ،کبک ، لال ، قاشق ، نان و...}

بخش کن و صداکشی را انجام بده ؟

خرگوش ــــــــــــــــــــ»  خَـر + گوش  *

صداکشی { خَر  ـــــ» خـ + ـَ + ر }  { گوش ـــــ» گـ + و + ش }

پلنگ ــــــــــــــــــــ»  پَـ  +  لـنگ  *

صداکشی { پَـ  ـــــ» پـ + ـَ }  { لَـنگ ـــــ» لـ + ـَ + نـ + گ }

و سوال های بیشتر با شما ...

 

 

ببین و بگو :

هدف از این بخش، تصویرخوانی، بیان شفاهی، جمله سازی و درک ارتباط تصاویر است.  (فعّالیّت گروهی) .

- دانش آموزان در هر گروه ابتدا تصویر را بررسی کنند وراجع به آن فکر کرده و گفت و گو کنند.

- سپس معلم به صورت گروهی یا فردی راجع به آن تصویر سؤال کند.

 - بین تصاویر رابطه ی مفهومی وجود دارد.مفهوم هر تصویر جدای از تصاویر دیگر نیست .

- سعی شود بچه ها با جمله های کامل به سؤالات پاسخ دهند ودر برابر جمله های کامل تر، تشویق شوند.

حرکت چشم از راست به چپ مورد توجه قرار گیرد.

تصویر۱دانش آموزان با نظم همراه آموزگار خود وارد باغ وحش می شوند.  (دقّت درآفرینش حیوانات(

تصویر۲یکی از کارکنان با غ وحش در حال غذا دادن به خرگو ش هاست.  (مهربانی با حیوانات(

تصویر۳فیل در حال شستن خود با خرطوم است.  (رعایت بهداشت حتّی در جانوران(

تصویر۴میمون در حال خوردن موز است و بچّه ها دور قفس جمع شد ه اند.  (مهربانی با حیوانات(

جمعبندی دانش آموزان دربارهٔ تصاویر در گروه بحث و گفت وگو می کنند                                                   و نمایندهٔ هر گروه درکلاس صحبت می کند.

 

گوش کن و بگو

کدام یک از حیوانات علف می خورند ؟

 آهو، شتر، خرگوش، گورخر ، گوزن و ...

کدامیک از حیوانات شاخ دارند ؟

گوزن ، قوچ ، بز کوهی و ...

وسوالات بیش تر با شما ...

 

 

بگرد و پیدا کن

دانش آموز کلماتی را که معلم نام می برد پیدا و نشان می دهد.

کلمات این بخش: میمون، پلنگ، فیل، گرگ، خرگوش، شیر، شتر، خرس

 

بهدوستانتبگو:

۱  اگر به باغ وحش بروی چه کارهایی می کنی؟

تماشای حیوانات ونزدیک نشدن به قفس جانوران

احترام به نگهبان باغ وحش

اذیت نکردن جانوران و...

٢ کدام یک از حیوانات باغ وحش را بیشتر دوست دارید؟ چرا؟

آیا می توانی صدای آن را تقلید کنی ؟

دانش آموزان با توجّه به علایق خود، به قدرت، زیبایی، پرواز و… اشاره می کنند

 و سپس سعی می کنند صدای جانور مورد علاقه خود را تقلید کنند.

 

کتابخوانیمعلم با کمک دانش آموزان یک کتاب انتخاب می کند و در کلاس می خواند.

پایان تدریس نگاره ی 8

درس ها





نوع مطلب :
برچسب ها : تدریس نگاره 8 پایه اول،
لینک های مرتبط : دبستان بهاران فارسی اول،
معاون آموزشی کیانی
جمعه 3 مرداد 1393
جمعه 17 آذر 1396 08:19 ق.ظ
It's an awesome post designed for all the online viewers;
they will get benefit from it I am sure.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است