تبلیغات
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران - تدریس نگاره ی 7+اول
دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دسترسی سریعتر معلمان ودانش آموزان واولیامحترم به اطلاعات مورد نیاز جهت شکوفایی بیشتر .

مدیر وبلاگ : معاون آموزشی کیانی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ در اختیار داشته باشید؟





به نام خدا

تدریس نگاره ی 7

به به چه روستایی !

ارزشیابی از نگاره ی 6:

پرسش درباره ی نگاره ی 6 + تمرین بخش کردن وصداکشی .

- در صورت گم شدن در پارک چه می کنید ؟

- بوستان ( پارک) محل انجام چه کارهایی است ؟

چند کلمه بگو که صدای اولشان ( چـ) باشد ؟.( چادر – چای – چتر - چوب ) 

 

تدریس درس

گرچه دانش آموزان با محیط روستا آشنایی دارند ،

ولی بهتر آن است که تدریس در محیط روستا

به نام خدا

تدریس نگاره ی 7

به به چه روستایی !

ارزشیابی از نگاره ی 6:

پرسش درباره ی نگاره ی 6 + تمرین بخش کردن وصداکشی .

- در صورت گم شدن در پارک چه می کنید ؟

- بوستان ( پارک) محل انجام چه کارهایی است ؟

چند کلمه بگو که صدای اولشان ( چـ) باشد ؟.( چادر – چای – چتر - چوب ) 

کلماتی را بگو که صدای آخرشان ( بـ ) باشد؟ ( تاب - آب – کباب - آفتاب )

بارهاشده دانش آموزان به توپ به عنوان کلمه ای که صدای آخر آن ( بـ ) است اشاره کرده اند.(توب) توجه داشته باشیم این ازجمله موارد اشکالات تلفظی است که باید اصلاح شود.

چتررا بخش کن ، سپس صداکشی آن را انجام بده

چتر ــــــــــــــــــــ»  چتر  * صداکشی { چتر ـــــ» چـ + ـَ + تـ + ر } 

کلمات بیشتری را بخواهید که بخش کرده و صدا کشی کنند و از قسمت های ببین و بگو , گوش کن و بگوو بگرد و پیدا کن نگاره ی 6 هم سوالاتی طرح کنید .

 

 

اهداف درس ( نگاره ی 7 ):

۱  آشنایی با روستا و روستانشینان

۲  آشنایی با خانه های روستایی و پدیده های موجود در روستا

۳  آشنایی با روحیهٔ همکاری در روستا

۴  آشنایی با وسایل کشاورزی در روستا و محصولات روستایی

۵  آشنایی و علاقه مندی به حیوانات اهلی، فایده و نقش آنها در روستا

۶  توانایی رسم خطوط منحنی از راست به چپ و از بالا به پایین

۷  توانایی تلفظ کلید واژه های روستا، اتاق، اردک و...

 

 

مفاهیم , هدف ها و مهارت های نگاره ی 7

1 – مشخصات روستا و روستاییان را بیان می کند .

2 – در مورد شغل مردم در روستا صحبت می کند .

3 – برخی ازمحصولات کشاورزی مردم روستا را بر می شمارد .

4 – در مورد نقش زنانِ روستا در مزرعه توضیح می دهد .

5 – از گوشت و لبنیات به عنوان دو محصول مهم دامپروری اشاره می کند .

6 – به خانه های روستایی به عنوان محلی برای نگه داری حیوانات خانگی اشاره می کند  .

7 – نقش حیوانات خانگی را به جهت برطرف کردن بخشی از نیازهای روزمره  مهم می شمارد .

8 –تعدادی از وسایلی را که در کاشت و برداشت محصولات کشاورزی استفاده می شود نام می برد .

9 – از روستاییان به عنوان افرادی نام می برد که بیشتر مواد غذایی خود را تولید می کنند .

10 – ازهوای پاک و کار(فعالیت بدنی) در روستا به عنوان دوعامل مهم سلامتی افراد نام می برد .

11 – وجود آب ، باغات با درختان فراوان و مزارع  ازجمله زیباییهای روستا برمی شمرد.

12 – مهربانی و همکاری در کارها را از ویژگی های بارز روستاییان بیان می کند .

13 – بیان می کند که در روستا تمام افراد حتی کودکان در کار تولید مشارکت دارند .

14 – اوخانه های روستایی را محل کار و تولید برمی شمرد .

 

 

تدریس درس

گرچه دانش آموزان با محیط روستا آشنایی دارند ،

ولی بهتر آن است که تدریس در محیط روستا صورت پذیرد.

بچه ها را به روستا می بریم ، گردشی در بین خانه های روستا ،

مزارع و باغات و گفتگویی با مردم و سپس تدریس را شروع می کنیم.

البته برای بنده و همکارانی که در روستا تدریس می کنند ،

ارائه ی این نگاره و تفهیم آن به دانش آموزان سهل تر خواهد بود .

باید تاکید کنم که تدریس چه در کلاس یا چه در روستا برگزار شود

موارد ذیل را برای رسیدن به اهداف و مفاهیم درس پی می گیریم.

در کار گروهی :

- هریک از دانش آموزان دربارهٔ آنچه در تصویریا روستا می بینند، فکر می کنند.

- دانش آموزان هر گروه دربارهٔ آنچه در تصویر یا روستا می بینند، با هم گفت وگو می کنند.

- با توجه به نظر معلم، نماینده ای از گروه یا همهٔ اعضای گروه

هرچه را در تصویر یا روستا می بینند، بیان می کنند.

- معلم با توجه به اهداف این نگاره، دانش آموزان را هدایت کرده و اشکالات تلفظی آنها رابرطرف می کند.

 

تصویر نگاره ی 7 را مقابل دیدگان کودک قرار می دهیم یا

اگر بازدید از روستا داشته ایم در گوشه ای از باغات سرسبز

دور هم جمع شده و پرسش ها را مطرح می کنیم.

سوالات باید ما را به اهداف و مفاهیم بالا نزدیک کند .

1 – تصویر چه جایی را نشان می دهد؟ ( یا بازدید ما از چه مکانی بود؟)  روستا ( دِه )

2 – در روستا چه چیزهایی دیده می شود ؟

خانه ، درخت ، باغ ، گوسفند ، گاو ، رود خانه ، مزرعه ، خروس ، اُردک و...

3 – شغل اصلی مردم روستا چیست؟

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری است.

4 – دامپروری در روستا چگونه انجام می شود ؟

آن ها گله های گوسفند را به چرا می برند .

از گله های گاو در طویله یا مزارع نگه داری می کنند .

برخی از مردم به پرورش مرغ ، بوقلمون و پیله ی کرم ابریشم مشغولند .

البته می توان به زنبور داری برای تولید عسل و

نگه داری برخی پرندگان اشاره کرد.

5 – کشاورزان چه محصولاتی را برداشت می کنند؟

گندم ، جو ، انار ، بادام ، انگور ، برنج و...

6 – در تولید محصولات کشاورزی چه کسانی همکاری می کنند ؟

مردم روستا بایکدیگر همکاری می کنند .

فرزندان کشاورز در انجام کارها به او کمک می کنند .

زنان علاوه بر خانه داری در کار کشاورزی تلاش می کنند.

کودکان نیز با انجام کارهای ساده به دیگر اعضا یاری می رسانند.

7 – تولیدات دامپروری روستا کدام است ؟

گوشت ، لبنیات ، تخم مرغ ؛ عسل و...

8 – به کدام مواد غذایی لبنیات می گوییم ؟

شیر ، ماست ، کره ، پنیر ، دوغ ، قره قروت ، کشک .

9 – کدام حیوانات در خانه های روستایی نگه داری می شوند ؟

گوسفند ، گاو ، مرغ ، جوجه ، اُردک و...  به تعداد کم در خانه نگه داری می شود .

10 – حیوانات خانگی کدام احتیاجات خانواده را برآورده می کند ؟

تخم مرغ ، گوشت ، شیر و ماست ، پنیر ، کره و ...

11 – از کدام حیوانات برای  باربری و سواری در روستا استفاده می شود  ؟

از اسب و الاغ و قاطر به این منظور استفاده می شود.

12 – چه وسایلی در تولید محصولات کشاوری استفاده می شود ؟

تراکتور ، تیلر ، خرمن کوب ( کمباین ) ، بیل ، چهارشاخ و ...

13 –علت سلامتی و شادابی مردم روستا چیست ؟

 انجام کار در مزرعه  ، استفاده از هوای پاک ، مواد غذایی سالم و مقوی

14 – مردم در روستا چه ویژگی هایی دارند ؟

آنان بسیار مردمی باخدا ، مهربان و به یکدیگر در کار ها کمک می کنند .

15 – علاوه بر کشاورزی و دامپروری چه کارهای دیگری در روستا انجام می شود ؟

قالی بافی ، آجر پزی ، سفالگری و ...

16 ساخت خانه های روستایی بیشتر از چه مصالحی است ؟

بیش تر خانه ها از گل و با سقف های از چوب است .

اما اخیرا خانه ها با مصالح جدید به صورت اسکلت آهن ساخته می شود.

 

مطابقت تصویر با واژه و بیان شفاهی

هدف اصلی این قسمت مطابقت تصویر با واژه به طور غیر مستقیم، رفع اشکالات تلفظی،تقویت بیان شفاهی و تصویری است. بنابراین آموزگار باید دقت کند که هرگز به واژهٔ زیر تصویرهای کوچک تأکید نکند. هرچند دانش آموز ناخودآگاه میان تصویر و شکل خطی، ارتباط ایجاد می کند.

تصاویر موجود در زیر نگاره:

اتاق، اردک، گاو، گوسفند، رودخانه، پل، برف، علف، سرو

کدام تصاویرها هم پایانند ( صدای آخرشون مثل هم است ) ؟{ سَرو و گاو ، خب صدای آخرشون چیست؟ ( و)}

{ برف و علف ، خب صدای آخرشون چیست؟ ( فـ)}

کدام تصاویر هم آغازند ( صدای اولشون مانند هم است ) ؟

{<< اُردک و اُتاق>> ، خب صدای اولشان چیست؟ ( ـُ ) }

{<< گوسفند و گاو >> ، خب صدای اولشان چیست؟ ( گـ ) }

صدای اول ( رودخانه ) چیست ؟ (ر)

چند کلمه بگو که صدای اولشون ( ر ) باشه ؟ راه ، روستا ، راننده و...

صدای اول کلمه ی پُل چیست ؟ (پـ )

چند کلمه بگو صدای اولشون ( پـ ) باشد ؟ پاکت ، پرده ، پاکن و ...

صدای آخر کلمه ی اُتاق چیست؟ ( قـ )

چند کلمه بگو که صدای آخرشون ( قـ )  باشد ؟ اُجاق ، ساق ، بوق و...

اگر کلماتی مانند داغ، باغ ،کلاغ و... را گفتند قبول می کنیم.

بخش کن و صداکشی را انجام بده ؟

اُردک ــــــــــــــــــــ»  اُردک  * صداکشی { اُر  ـــــ» ـُ + ر }  { دَک ـــــ» د + ـَ + ک }

رودخانه ــــــــــــــــــــ»  رود  +  خا + نه  *

صداکشی { رود  ـــــ» ر + و + د  }  { خا ـــــ» خ + ا } { نه ـــــ» نـ + ـه }   

و سوال های بیشتر با شما ...

 

 

ببین و بگو :

هدف از این بخش، تصویرخوانی، بیان شفاهی، جمله سازی و درک ارتباط تصاویر است.  (فعّالیّت گروهی) .

- دانش آموزان در هر گروه ابتدا تصویر را بررسی کنند وراجع به آن فکر کرده و گفت و گو کنند.

- سپس معلم به صورت گروهی یا فردی راجع به آن تصویر سؤال کند.

 - بین تصاویر رابطه ی مفهومی وجود ندارد.مفهوم هر تصویر جدای از تصاویر دیگر است .

- سعی شود بچه ها با جمله های کامل به سؤالات پاسخ دهند ودر برابر جمله های کامل تر، تشویق شوند.

حرکت چشم از راست به چپ مورد توجه قرار گیرد.

تصویر۱  پدر در مزرعه کار می کند.  ( آشنایی با مزرعه، کشاورزی، وسایل کشاورزی و... )

تصویر۲  بچّه ها در کار مزرعه به پدر کمک می کنند  : (آموزش همکاری و همیاری(

تصویر۳  موقع ظهر است، پدر با بچّه ها مشغول خواندن نماز است.  (تربیت دینی و مذهبی(

تصویر۴  زیر سایهٔ درخت در مزرعه همگی مشغول صرف ناهار هستند.  (آموزش تغذیهٔ مناسب(

جمع بندیدانش آموزان دربارهٔ تصویرها در گروه بحث و گفت وگو می کنند و داستان کوتاهی

می سازند و نمایندهٔ هر گروه داستان را در چهار مرحله بیان می کند.

 

 

گوش کن و بگو

در روستا چه حیواناتی دیده می شود ؟ جوجه، خروس، گاو، گوسفند و مرغ

کشاورز در روستا چه می کند ؟

کشاورزی می کند. گندم و جو می کارد. زمین را شخم می زند.

از حیوانات نگه داری می کند. میوه و سبزی می کارد.

وسوالات دیگری که می توانید بیافزایید .

سؤال پیشنهادی

 چرا کشاورز در روستا سگ و گوسفند دارد؟ از سگ برای نگهبانی، از گوسفند برای

استفاده از گوشت، شیر، پشم و... نگهداری می کند.

 

 

بگرد و پیدا کن

دانش آموز کلماتی را که معلم نام می برد پیدا و نشان می دهد.

کلمات این بخش: جوجه، خروس، اردک، بلبل، درخت، رودخانه

 

 

به دوستانت بگو:

١ اگر دیدی جوجهٔ پرنده ای روی زمین افتاده، چه می کنی؟ )هدف تقویت روحیّهٔ مراقبت ازحیوانات  و...)

 آن را از روی زمین بر می دارم و به خانه می برم.

 از او مراقبت می کنم.

 آن را در لانه اش می گذارم ...

۲  فکر می کنی در تهیهٔ نان چه کسانی همکاری می کنند؟  

(آشنایی با مراحل تهیهٔ نان و تقویت روحیهٔ همکاری و مشارکت در کارها(

 کشاورز، نانوا و ...

سؤال پیشنهادی

۱  دوست داری در خانه از چه حیوانی مراقبت کنی؟

هدف

۱  آزار نرساندن به حیوانات

۲  شناخت حیوانات اهلی

۳  آزار نرساندن به همسایه ها و...

 

 

نمایش:

نشان دادن برخی از کارهای کشاورز در مزرعه

تذکرمهمکار کردن در کلاس به شیوهٔ گروهی و همیاری هدف اصلی این کتاب است.

درتدریس همیشه آن را مدنظر قرار دهید، زیرا مشارکت دانش آموزان در فرآیند یاددهی  یادگیری بر تأثیر

آموزش می افزاید و یادگیری را آسان تر و ماندگارتر می سازد.

البته این نمایش هم می تواند گروهی و هم انفرادی به صورت پانتومیم باشد .

پایان تدریس نگاره ی 7

 درس ها





نوع مطلب :
برچسب ها : تدریس نگاره ی 7+اول،
لینک های مرتبط : دبستان بهاران فارسی پایه اول،
معاون آموزشی کیانی
جمعه 3 مرداد 1393
جمعه 17 آذر 1396 08:28 ق.ظ
There is certainly a great deal to learn about this issue.
I like all the points you've made.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:01 ب.ظ
It's a pity you don't have a donate button! I'd definitely donate to
this superb blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.

I look forward to brand new updates and will share this blog with my Facebook group.

Chat soon!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
...........................


 ..........................
.......................

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

.....................

بازی آنلاین


...........
....................
ابزار پرش به بالا ........ گفتم: خدایاازهمه دلگیرم،گفت: حتی ازمن؟گفتم: خدایادلم راربودند،گفت:پیش ازمن؟گفتم:خدایاچقدردوری،گفت: تویامن؟گفتم:خدایا تنهاترینم،گفت:پس من؟گفتم: خدایاکمک خواستم گفت:ازغیرازمن؟گفتم:خدایادوستت دارم گفت:بیشترازمن؟گفتم:خدایااینقدرنگومن ،گفت:من توهستم وتو من
Flying Icon
code By 20Tools.com -->
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دبستـــــــــــــــان بهـــــــــــــــــــاران محفوظ است